درس گفتار اندیشه و عمل ۲۳

بیست و سومین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
ضرورت پیگیری مسئله ناپدیدسازی امام موسی صدر

درس گفتار اندیشه و عمل ۲۳

اتفاقی که برای امام موسی صدر رخ داد، جرم معمولی نیست. در مباحث حقوقی آن را «ناپدیدسازی اجباری» می‌نامند که آدم‌ربایی، در مقایسه با آن، جرم بسیار سبک‌تری است. آدم‌ربایی جرمی معمولی است که در آن شخصی را می‌ربایند، در جایی مخفی می‌کنند و از خانواده او مطالباتی می‌کنند. اما زمانی که این عنوان ویژگی‌های ناپدیدسازی اجباری را به خود می‌گیرد، از جرمی داخلی به جرمی بین‌المللی با ویژگی‌ها و خصیصه‌های خاص خود تبدیل می‌شود و نه‌تنها جرمی بین‌المللی است؛ بلکه یکی از مصادیق جنایتی است که آن را جنایت علیه بشریت می‌خوانیم.

خلاصه درس‌گفتار

آدم ربایی در لیبی

حسین میر محمد صادقی، استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق از (دانشگاه لندن)، معادل دکتری در حقوق جزا از (دانشگاه لندن) و  دکتری در حقوق قراردادها از (دانشگاه لیورپول) است.
میر محمد صادقی در طی دوران تدریس، علاوه بر دانشگاه شهید بهشتی در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، امام صادق (ع)، شیراز، مفید قم و دانشکده علوم قضایی تهران به تدریس دروس مختلف حقوق جزا و متون حقوقی پرداخته است. از جمله کتاب‌های او می‌توان به حقوق کیفری اختصاصی، جرایم علیه اشخاص، لزوم پی گیری جنایات ارتکاب یافته در غزه از منظر حقوق جزای بین الملل، جقوق جزای بین الملل، جرایم علیه اموال و مالکیت، جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.