پنجاهمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
الگوی توسعۀ اقتصادِ شیعیان لبنان از دیدگاه امام موسی صدر

امام موسی صدر نیز مانند برخی از علما و اندیشمندان همچون شهید محمدباقر صدر،  شهید مطهری و شهید بهشتی دارای اندیشه‌‌های اقتصادی است. اما تفاوت بارز ایشان با دیگر علما این است که ایشان در صحنۀ لبنان وارد عمل شده‌اند و اندیشه‌های اقتصادی خویش را به‌کار بسته‌اند. بر این اساس، می‌خواهیم بررسی کنیم که فعالیت‌ها و اقدامات و سیاست‌های اقتصادی امام موسی صدر در لبنان، چگونه به توسعۀ اجتماعی شیعیان لبنان منجر شد. برای پاسخ به این پرسش و نیز بررسی نظر ایشان دربارۀ اقتصاد اسلامی یا توسعۀ اقتصادی در چارچوب مکتب اسلام، باید به فعالیت‌ها و اقدامات ایشان در لبنان مراجعه کنیم.

خلاصه درس‌گفتار

رهیافت‌های اقتصادی اسلام

سید کاظم صدر، فرزند مرحوم آیت‌الله سید رضا صدر و برادرزاده امام موسی صدر است. او دکترای خود را در رشته اقتصاد کشاورزی از دانشگاه ایالتی اوهایو امریکا اخذ کرد و سال‌ها به تدریس در دانشگاه‌های مختلف اشتغال داشت و در نهایت از دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی بازنشسته شد. کتاب‌های «اقتصاد صدر اسلام» و «احتکار از دیدگاه فقه و اقتصاد» از جمله تالیفات اوست.
دکتر صدر همچنین مقدمه‌ای تفصیلی بر کتاب «رهیافت‌های اقتصادی اسلام: گفتارهای اقتصادی امام موسی صدر» که در انتشارات موسسه امام موسی صدر منتشر شده، نوشته است. او در این نوشتار به تبیین آرای اقتصادی امام موسی صدر پرداخته و به تفاوت نظریات اقتصادی اسلام با مکاتب سرمایه‌داری اشاره کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.