نبیه بری در سخنرانی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد ناپدیدسازی امام صدر

سخنرانی نبیه بری، رئیس مجلس لبنان در سالگرد ربودن امام صدر
پس از سه سال کندی، تلاش‌ها برای یافتن امام صدر بار دیگر سرعت می‌یابد

آن‌چه می‌خوانید ترجمهٔ بخش مرتبط با قضیهٔ امام صدر از سخنرانی جناب نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و رئیس جنبش امل، در مراسم بزرگ چهل و چهارمین سالگرد ربودن امام صدر است که روز چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ با حضور خانواده‌های ربوده‌شدگان برگزار شد:

در موضوع پروندهٔ امام و رهبرمان، سید موسی صدر و دو برادرش، با وجود توقفی که در سه سال گذشته به علت شرایط حاکم بر لبنان و عدم ثبات امنیتی و سیاسی لیبی و چندپارگی قدرت و چندگانگی مراجع امنیتی و قضایی این کشور، برای مسیر پی‌گیری پیش آمد تأکید می‌کنیم آخرین دستاوردهای کمیتهٔ مأمور پی‌گیری این موضوع، در سطح قضایی که مورد تأیید ما هستند و همچنین در سطح امنیتی و جست‌وجو تا این لحظه عبارت‌اند از موارد ذیل:

اولا: جنایت ربایش اعم از همهٔ بخش‌های دسیسه‌ای و مجرمانهٔ آن به دست نظام سرنگون‌شدهٔ لیبی و دستگاه‌های اطلاعاتی آن در سرزمین لیبی صورت گرفته و اجرا شده است و امام و دو همراهش، این کشور را به سوی هیچ کشور دیگری، چه ایتالیا و چه هیچ جای دیگر ترک نکرده‌اند.

ثانیا: همهٔ دیدارها و تحقیقاتی که با باقیمانده‌های آن نظام جنایتکار انجام شده، هرگز حاوی اطلاعاتی دربارهٔ عدم حیات امام و دو همراهش نبوده است و بلکه بالعکس. چیزهایی وجود دارد که می‌تواند تأیید کند امام و دو همراهش تا مدت کوتاهی پیش از سقوط نظام لیبی، در میان زندان‌های لیبی در شهرهای جنزور و حومهٔ طرابلس غرب و سبها جابه‌جا می‌شده‌اند.

ثالثا: ما درست است که ما مسئولیت کامل این جنایت مستمر را متوجه معمر قذافی ستمگر و زیردستان و ارکان نظامش می‌دانیم؛ جنایتی که آسیب‌دیدگان آن از شخص امام و دویار همراه او و خانواده‌هایشان گذر کرده و تمام لبنان را در بر می‌گیرد؛ لبنانی که امام نمایندهٔ ارزش‌های معنوی آن بوده و هست و لبنان امروز بسیار به او نیاز دارد. اما به همین علت و به همان اندازه، عدم همکاری قدرت‌های کنونی و مختلف لیبی با وجود اختلافاتشان، با مقامات قضایی لبنان را توطئه و کمک به تداوم ارتکاب این جنایت و در نتیجه آنان را در این موضوع به همان اندازه مجرم می‌دانیم حتی اگر لباس آنچه انقلاب می نامند بر تن کرده باشند.

رابعا: به همگان تأکید می‌کنم که موضوع آزادسازی امام و دو یار همراهش و رفع همهٔ ابهام های آن  برای جنبش امل و به طریق اولی برای همهٔ لبنانی‌های آزاده و شریف موضوعی مرتبط با حق حاکمیت و شرافت ماست و هرقدر هم زمان بگذرد هرگز از آن دست بر نمی‌داریم و هرگز دولت لبنان را از تعهدی که در بیانیهٔ کابینه داده معاف نمی‌کند و اجازهٔ هیچ سهل‌انگاری و کوتاهی در این پرونده به آن‌ها نمی‌دهد. همچنین اتحادیهٔ عرب را از وارد آوردن فشار به لیبی برای اجرای تفاهم‌نامهٔ سال ۲۰۱۳ میان دو کشور معاف نمی‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.