چهل و پنجمین سالگرد ربودن امام صدر

سخنرانی نبیه بری در چهل و پنجمین سالگرد ربودن امام صدر
مسئولیت حیات و آزادسازی امام صدر بر عهدهٔ حاکمان امروز لیبی نیز هست

آن‌چه می‌خوانید ترجمهٔ بخش مرتبط با قضیهٔ امام صدر از سخنرانی جناب نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و رئیس جنبش امل، در مراسم بزرگ چهل و پنجمین سالگرد ربودن امام صدر است که روز پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ با حضور خانواده‌های ربوده‌شدگان برگزار شد:

امسال چهل و پنجمین سال استمرار این جنایت یعنی جنایت ناپدیدسازی اجباری [امام موسی صدر و دو همراهش] است. اگر کسی از سر حسن نیت بی‌خبر است یا عمدا خود را به نادانی می‌زند دیگر بس است و نوبت دمیدن صبح آگاهی دربارهٔ این جنایت، جنایت دوران، فرا رسیده است. چرا این جنایت را در حق لبنان و انسانیت مرتکب شدند؟ چرا شخص امام انتخاب شد؟ آیا چون نمادی عظیم در جان مسلمانان و همهٔ لبنانی‌ها بود؟ یا چون پروژهٔ امام صدر به عنوان منادی گفت‌وگو و وحدت در آن لحظهٔ حساس سیاسی و ملی، نقطهٔ عطفی در تاریخ لبنان و منطقه بود. یا چون وی مبدع مقاومت در مقابل خطر و پروژه‌ها و طمع‌ورزی‌های توسعه‌طلبانه و متجاوزانهٔ صهیونیسم و پروژه‌های تقسیم، تجزیه، منزوی‌سازی و درگیری داخلی بود؟ هدف، همهٔ این‌ها بود.
سروران گرامی، امام صدر تجسم پروژهٔ خیر مطلق در مقابل شر مطلق است. امام صدر تجسم پروژهٔ وحدت در سطح ملی و عربی و در میان همهٔ ملت‌های امت با همهٔ گزینه‌ها و هم‌پوشانی مأموریت‌های تمدنی‌شان است؛ مأموریتی که عبارت است از مقابله با پروژه‌های چندپاره‌سازی لبنان و منطقه و تبدیل آن به چندین اسرائیل. به همهٔ این علت‌ها و بیش از این‌ها شخص وی و پروژهٔ وی برای بیداری لبنان و امت هدف قرار گرفت. در حالی که همچنان در هر جا و زمانی شدیدا نیازمند او هستیم. پس از آن‌چه گفته شد، به پرونده می‌پردازیم. هر انسان آزاده و شرافتمندی باید به موضوع امام صدر و دو همراهش و جنایت ناپدیدسازی ایشان و همهٔ جنبه‌ّهای آن بپردازد تا به خطورت پاک کردن نشانه‌های آن و تبرئهٔ جانیان این جنایت علیه همهٔ انسانیت پی ببریم. به شما تأکید می‌کنیم سردمدار درگذشتهٔ نظام لیبی، معمر قذافی و کسانی که به همراه او این جنایت را مرتکب شدند تنها دست‌نشانده‌هایی خبیث در پروژه‌ای خبیث بودند که خاک لیبی فقط صحنهٔ اجرای آن بود. بنا بر آن‌چه گفته شد می‌گوییم پروندهٔ ربودن و استمرار ربایش «امام صدر و برادرانش» که اشخاصی عزیز و نمادهای عزت، قدرت و کرامت ما هستند، به همان اندازه پروندهٔ ربودن و استمرار ربایش «نقش و رسالت لبنان» نیز هست. پس بر تعهد و پایبندی به پیگیری این پرونده تأکید می‌کنیم و معتقدیم هر تلاشی برای منحرف ساختن و آشفته کردن ذهن‌ها و غبارآلود کردن فضا، بافتن روایت‌های بی‌پایه‌واساس و روایت‌هایی که هیچ نتیجه‌ای جز تبرئهٔ جنایتکاران و گمراه کردن بیش‌تر مسیر تحقیق ندارند و نغمه‌های سخیفی که هر سال با نزدیک شدن به روزهای بزرگداشت سالگرد امام می‌شنویم بافتهٔ همان کسانی است که چنین چیزهایی را منتشر می‌کنند و بر سر سفرهٔ پول‌ها و نظام قذافی نشسته‌اند؛ نظامی که در لیبی در حال بازتولید خود با چهره‌های تازه است. پس مسئولیت اجرای این جنایت که دستگاه قضایی لبنان و ایتالیا از نخستین لحظه‌ها آن را متوجه قذافی و دست‌نشانده‌هایش دانستند و تا آخرین لحظات حکومتش در حال پاک کردن نشانه‌های آن بود، امروز بر عهدهٔ حاکمان لیبی است؛ اگر همچنان با دستگاه قضایی لبنان همکاری نکنند یا به پنهان کردن اطلاعاتی ادامه دهند که می‌تواند به تحقیقات قضایی در این زمینه کمک کند و تکرار می‌کنیم زمان این پرونده را نمی‌بندد و قابل سازش یا تبدیل به جریمه نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.