کتاب های پیشنهادی

پیشنهاد مطالعه برای ماه‌های مبارک رجب، شعبان و رمضان

بخشی از گفتارهای امام موسی صدر به طور اختصاصی به تحلیل و بیان مفهوم دعاها، مناجات و مناسبت‌های خاص ماه‌های مبارک رجب، شعبان و رمضان است.

همچنین ایشان در جلساتی که با اعضای جنبش امل داشتند یا برنامه رادیویی سحرگاهی لبنان در ماه رمضان، به شکل مضوعی به تفسیر برخی آیات قرآن پرداخته‌اند. نگاه تفسیری امام موسی صدر در این گفتارها، نگاهی اجتماعی و کاربردی به آیات قرآن است.

از همین رو برای ماه‌های مبارکی که در پیش داریم، کتاب‌هایی که این گفتارها را دربردارند در کنار کتاب‌هایی از دیگر علمای خاندان صدر همچون آیت الله سید محمدباقر صدر و آیت الله سیدرضا صدر را برای مطالعه به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کتاب عبادت یا عبودیت

این کتاب، حاوی گفتارها و نوشتارهای امام صدر درباره عبادت و دعا و برخی مناسک دین است. تحلیل و تفسیر امام صدر درباره دعای ماه رجب، جنبه‌های تربیتی نماز، بازشناسی دین، دعای ماه شعبان، معانی روزه، ارتباط قرآن و روزه، شب قدر، مناسبت‌های عید فطر و قربان، مناسک حج و … در این کتاب آمده است.

برداشت‌های متنوع امام صدر از مفاهیم عبادی که در این کتاب آمده نشان‌دهنده فهم اجتماعی او از دین است. مخاطب با خواندن برخی پیام‌های اعیادِ مذهبیِ ناظر به حوادث روز درمی‌یابد که در نگاه امام صدر فاصله‌ای میان عبادیات و اجتماعیات نیست و این هر دو در اندیشه و عمل او درهم می‌آمیزد.

کتاب در ۲۵۴ صفحه و قطع رقعی منتشر شده است.

کتاب حدیث سحرگاهان

این کتاب، مجموعه گفتارهای تفسیری امام موسی صدر است که سحرهای ماه مبارک رمضان در رادیو لبنان بیان شده است. این کتاب شامل دو بخش است که بخش نخست تفسیر آیات برگزیده‌ای از سوره‌های بلند قرآن کریم است که به صورت موضوعی تقسیم بندی شده است. بخش دوم نیز تفسیر برخی از سور قصار قرآن کریم است. این تفاسیر با زبانی ساده و قابل فهم بیان شده است که افراد با هر سطحی از علم و دانش از مطالب آن بهره‌مند می‌شوند.

کتاب در ۴۵۶ صفحه و قطع رقعی منتشر شده که چاپ چهارم آن در نمایشگاه کتاب بهمن ماه امسال به پایان رسید و به زودی چاپ جدید آن دردسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. تا رسیدن چاپ جدید نسخه کاغذی، نسخه الکترونیک کتاب برای مطالعه دردسترس است.

کتاب برای زندگی

این کتاب، در بردارنده تفسیر سوره‌های قصار قرآن است که به صورت درس‌گفتار در جلسات جنبش امل توسط امام موسی صدر بیان شده است. این تفاسیر با زبانی ساده و قابل فهم بیان شده که افراد با هر سطحی از علم و دانش از مطالب آن بهره‌مند می‌شوند. در تفسیر هر سوره ابتدا به شأن نزول سوره و توضیح برخی واژگان سوره پرداخته و سپس معانی و تفسیر آیات قرآن شرح داده می‌شود.

کتاب در ۳۰۹ صفحه و قطع رقعی منتشر شده است.

تفاسیر کوچک پالتویی

در کنار دو جلد گفتارهای تفسیری امام موسی صدر، مجموعه کتاب‌های کوچکی از این دوجلد برای علاقه‌مندان به مطالعه کتاب‌های کم حجم منتخب شده است. مجموعه تفاسیر کوچک شامل ۸ جلد کتاب پالتویی است که تکی و مجزا از هم قابل مطالعه هستند. اگر تمایل به خرید هر ۸ جلد دارید می‌توانید از تخفیف بسته‌های پیشنهادی انتشارات استفاده کنید.

کتاب انسان آسمان

مجموعه‌‌ای از سخنرانی‌ها و نوشته‌های امام موسی صدر درباره امیرالمؤمنین، علی(ع) است.

امام صدر در این مجموعه گفتارها نگاهی ویژه به مسائل مختلفی، همچون زندگی و شهادت امیرالمؤمنین، ویژگی‌های فردی و اخلاقی ایشان، واقعه غدیر، مفهوم ولایت و وظایف و مسئولیت‌های شیعیان دارد.

این کتاب در ۲۳۹ صفحه و قطع رقعی منتشر شده و به چاپ ششم رسیده است.

کتاب‌های آیت الله سید محمدباقر صدر

سنت‌های تاریخی در قرآن کریم: گفتارهایی تفسیری از استاد شهید آیت الله سید محمدباقر صدر است. او در این دروس روشی نو برای تفسیر موضوعی پی می‌ریزد و سطح پژوهش‌های علمی در این عرصه را به مرحله‌ای جدید وارد می‌کند.
علوم قرآن: مجموعه درس‌هایی است که آیت‌الله سید محمدباقر صدر در سال ۱۳۸۴ هجری قمری برای تدریس در دانشکدۀ اصول‌الدین بغداد به رشته تحریر درآورد.

انسان و عبادت: ‌نوشته‌هایی از رساله عملیه آیت‌الله سید محمدباقر صدر با نام الفتاوی الواضحه است که در آن، جنبه‌هایی از موضوع عبادت در اسلام بررسی شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.