درس گفتار اندیشه و عمل ۱۸

هجدهمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
زمینه­‌های فقهی و کلامی گفت‌­وگو پذیری و گفت­‌وگو گریزی با مطالعه موردی امام موسی صدر

درس گفتار اندیشه و عمل ۱۸

امام صدر در آثار خود دو اصل برای گفت‌­وگو مطرح کرده‌­اند. نخست آنکه گفت‌­وگو نیاز به فضای آزاد دارد تا مؤثر و مفید باشد. ایشان می­‌گوید که آزادی یعنی خوش‌­گمانی به انسان و حال آنکه نبود آزادی یعنی بدگمانی به انسان. در متون فقهی به جای خوش‌­گمانی و بدگمانی عنوان قصور و تقصیر آمده است.
اصل دیگر را امام صدر در تفسیر سورۀ کافرون مطرح کرده است.  او معتقد است که در گفت‌­وگو نباید اصول و مبانی خود را زیر پا بگذاریم. بر اساس شأن نزول این سوره، کافران چند پیشنهاد به پیامبر می‌دهند که پذیرفتن آن­ها عدولِ از توحید بوده است. پیامبر نیز این پیشنهادها را رد می­‌کند.

خلاصه درس‌گفتار

محمد سروش محلاتی در سال ۱۳۵۵ وارد حوزه علمیه قم شد. پس از گذراندن دروس سطح در خدمت حضرات آیات ستوده و سید علی محقق داماد، در درس خارج آیت‌الله حائری یزدی(ره) حاضر شد و مدت ۱۵ سال از درس خارج حضرات آیات وحید خراسانی و شبیری زنجانی و برخی اساتید دیگر استفاده کرد. در همین مدت فلسفه و عرفان را در محضر حضرات آیات حسن زاده آملی، جوادی آملی و انصاری شیرازی تلمذ کرد.

گرایش اصلی حجت‌الاسلام‌ والمسمین سروش محلاتی در پژوهش، فقه سیاسی است و حدود ۱۰ سال است که در سطح عالی و سپس خارج فقه و اصول در مدرسه آیت الله گلپایگانی(ره) تدریس می‌کند.

اسلام و مقتضیات زمان، اندیشه و ایمان در آزادی، دولت و اجرای شریعت، آزادی عقل و ایمان، مبانی حریم خصوصی در اندیشه اسلامی و امکان سنجی انتخابات در نظام اسلامی از آثار و تالیفات اوست. او همچنین مقدمه‌ای بر کتاب «فقه زندگی» نوشته که برگرفته از آرای فقهی امام صدر است و به همت انتشارات موسسه امام موسی صدر به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.