درس گفتار اندیشه و عمل ۱۰

دهمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
روش‌شناسی تفسیر امام موسی صدر

درس گفتار اندیشه و عمل ۱۰

تفاسیر امام موسی صدر اولاً، اهداف تعلیمی دارد؛ ثانیاً، اجتماعی است. امام موسی صدر ادامه‌دهندۀ جریانِ تفسیری سید جمال­‌ اسدآبادی است و قصد دارد که این جریان را برجسته کند. جریان سید جمال راه‌حلِ عقب‌ماندگی مسلمانان را بازگشت به قرآن می‌دانست؛ بدین‌معنا که در متن زندگی و آموزه‌­های دینی خود از قرآن استفاده کنیم.

خلاصه درس‌گفتار

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ایازی در سال ۱۳۳۳ در مشهد متولد شد و تحصیلات حوزوی خود را از سال ۱۳۴۷ آغاز کرد و پس از گذراندن دورۀ ادبیات و مقداری از سطح عالی، به حوزۀ علمیۀ قم وارد شد. از استادان سطح او می‌توان به حضرات محقق داماد، فاضل لنکرانی، ستوده اراکی و صلواتی و آیت الله سلطانی اشاره کرد.

او همچنین از درس خارج آیات عظام وحید خراسانی، آقاموسی زنجانی، فاضل لنکرانی، منتظری و شیخ جواد تبریزی بهره برده است. درس فلسفه را گرچه با درس آیت الله حسن‌زاده آملی شورع کرد، در این رشته و در عرفان به مدت ده سال از محضر آیت الله جوادی آملی نیز بهره برد و از محضر شادروان سید جلال الدین آشتیانی نیز در فلسفه و عرفان استفاده کرده است.

ایازی همچنین در درس «فلسفۀ جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن» شهید مطهری شرکت کرده است و از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ در کارهای تحقیقاتی با این شهید مشارکت داشته است. از او تألیفات و تحقیقات بسیاری در زمینۀ علوم دینی و قرآنی منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.