درس گفتار ۳۱

سی و یکمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
رفتار مؤدبانه و گفتار محترمانه؛ پیش نیاز تبلیغ دین

درس گفتار ۳۱

عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، عصر بازگشت به دین است. این مسئله هم فرصت و هم تهدید است. اگر آن‌گونه که باید، به دین دعوت کنیم، دعوت ما به سرعت پذیرفته می‌شود و اگر دعوت ما به دین لحن پیامبرانه و سلطان‌مآبانه و تحکم‌آمیز باشد، دعوت ما به دین ناکام خواهد بود.
در تبلیغ دین، گاهی بحث نظری می‌کنیم و گاهی الگوی عملی ارائه می‌دهیم. به تصور ما امام موسی صدر را می‌توان به‌مثابۀ الگویی عملی طرح کرد. می‌توان ادعا کرد که مبانی نظری که شرع و عقل به ما می‌گوید، در زندگی امام موسی صدر به منصه ظهور رسیده است. در الگوی رفتاری امام صدر، اصول و مبانی مهمی را برای دعوت به دین می‌توان برشمرد.

خلاصه درس‌گفتار

محسن اسماعیلی، حقوق‌دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است. وی در هر ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رتبه نخست و دانشجوی نمونه کشوری شد و علوم اسلامی را در حوزه علمیه مروی فراگرفت و به درجه اجتهاد رسید.

دکتر اسماعیلی در سال ۱۳۸۰ به ریاست دانشکده حقوق منصوب و در سال ۱۳۹۱ به دانشگاه تهران منتقل شد و در اسفند ۱۳۹۴ با رأی مردم تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یافت. ریاست مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها و ریاست هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات از مهم‌ترین سوابق اجرایی وی است. اسماعیلی همچنین سه دوره عضو حقوقدان شورای نگهبان بوده است.

قوه قاهره (پژوهش برگزیده سال)، قانون مطبوعات و سیر تحول آن در حقوق ایران، جایگاه و مسئولیت‌های رئیس جمهور، راهنمای حقوقی شهروندان، دین و قانون، جهاد اقتصادی از مبانی تا موانع، پیوند دین و قانون و گفتارهایی در حقوق رسانه از فعالیت‌های پژوهشی و تألیفی دکتر اسماعیلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.