درس گفتارهای عدالت

برگزاری درس‌گفتارهای «عدالت در اندیشه امام موسی صدر» در دانشگاه امام صادق

مجموعه درس‌گفتارهای «عدالت در اندیشه امام موسی صدر» از آذرماه امسال با حضور دکتر عادل پیغامی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار کننده این مجموعه درس‌گفتار است که تا کنون ۶ جلسه از آن برگزار شده است.

مدرس این درس‌گفتارها که در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود، دکتر عادل پیغامی، استادیار دانشکده‌ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) است.

نشست اول این درس‌گفتارها با پرداختن به اهمیت موضوع عدالت به عنوان فلسفه بعثت انبیاء و ماموریت انسان بر روی زمین به عنوان خلیفه الهی و تشریح اهمیت مراجعه به سیره و آثار امام موسی صدر آغاز شد. دکتر پیغامی در این جلسه زمینه‌های تاریخی و جغرافیایی لبنان را تا سده حضور اجداد امام موسی صدر در لبنان مرور کرده و زندگی و تحصیلات امام صدر در ایران و حوزه قم و نجف را بررسی و تحلیل کرد.

در جلسه دوم درس‌گفتار که ۱۸ آذر برگزار شد، مجموعه فعالیت‌های علمی و تشکیلاتی امام موسی صدر از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۵۰ در جنوب لبنان مرور شد. تأسیس نشریه علمی «مکتب اسلام»، نگارش برنامه درسی برای حوزه علمیه، ایده توسعه انسانی با تأکید بر نقش زنان و دختران، ایده پیگیری تقریب مذاهب با رویکرد محرومیت‌زدایی و فقرزدایی، ایجاد بستر نوعی انسجام در فضای تکثر هم‌گرا در جنوب لبنان، ایجاد نوعی نظام سیاسی و اجتماعی فراتر از فرقه‌گرایی‌های مخرب و نگارش اساسنامه مجلس اعلای شیعیان از جمله سرفصل‌های مورد اشاره در این جلسه بود که مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در جلسه سوم از این درس‌گفتارها نیز به بررسی زندگی امام صدر در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ و پیش از ربودن ایشان پرداخته شد.

بعد از ۳ جلسه نخست که بیشتر به آشنایی با سیره و فعالیت‌های امام موسی صدر معطوف بود، از جلسه چهارم مباحث اندیشه‌ای امام صدر در حوزه عدالت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. برای شروع بحث عدالت در اندیشه امام موسی صدر، مقاله «اسلام و مشکل اختلاف طبقاتی» انتخاب شد که در جلسات چهارم تا ششم این درس‌گفتار تحلیل و بررسی شده است.

آخرین جلسه از مجموعه درس‌گفتارهای «عدالت در اندیشه امام موسی صدر» دوشنبه ۳۰ دی‌ ماه برگزار شده است و جلسات این مجموعه همچنان ادامه دارد. حضور در این جلسات آزاد اما نیازمند ثبت‌نام متقاضیان است. برای شنیدن فایل‌های صوتی این جلسات اینجا را کلیک کنید و برای ارتباط با هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) با شماره ۰۹۱۲۷۹۹۱۲۰۵ تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.