گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های پاییزی موسسه
از نشست و نمایشگاه کتاب در شهرهای مختلف تا همراه شدن در پویش پلدختر

پاییز امسال، ۱۰ نشست و برنامه مختلف در موضوع اندیشه و فعالیت‌های امام صدر در تهران و شهرهای دیگر برگزار شده است.

نشست‌ها و برنامه‌های مختلفی در پاییز امسال برای معرفی اندیشه امام موسی صدر برگزار شد. برخی از این برنامه‌ها به همت خود موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و برخی دیگر با همکاری یا به همت موسسات دیگر برگزار شده است. این نشست‌ها در شهرهای تهران، مشهد، دامغان و بیرجند برگزار شد.
انتشارات موسسه امام موسی صدر نیز با انتشار کتاب «فقه زندگی» و حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی در شهرهای مشهد، ساری، زنجان و بندرعباس این فصل را پشت سر گذاشت و علاوه بر تخصیص تخفیف‌های خرید آنلاین کتاب‌ها برای مخاطبان، تعدادی از کتاب‌های خود را به کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های مردم سیل‌زده پلدختر اهدا کرد.

در ادامه این گزارش عناوین این برنامه‌ها و لینک گزارش‌ نشست‌ها را مطالعه می‌کنید.

– این کتاب به ما می‌آموزد که چگونه بدون حذف خودمان با دیگری دیالوگ کنیم

نشست رونمایی از ترجمه ایتالیایی کتاب «ادیان در خدمت انسان» عصر یکشنبه هفتم مهر ۱۳۹۸ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا زائری، نویسنده و محقق حوزه دین و جامعه؛ دکتر کارلو چرتی، رایزن فرهنگی سابق ایتالیا در ایران و دکتر رافائل مائوریلو، اسلام‌شناس و صدرپژوه معاصر ایتالیایی و ناظر و ویراستار ترجمه ایتالیایی این کتاب و با دبیری علی اصغر محمدخانی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
سخنرانان این نشست بر اهمیت دیالوگ و نگاه گفت‌وگویی امام موسی صدر و تعامل او با دیگر ادیان تاکید کردند. (اینجا بخوانید)

– پایگاه بازنمایی آثار امام صدر منبع مناسبی برای مبلغان است تا با رویکرد متفاوتی از اسلام آشنا شوند

آیین رونمایی از پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر، چهارشنبه دهم مهرماه ۱۳۹۸ در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد.
پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر بنا به درخواست موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۲سال گذشته طراحی و آماده‌سازی شده و قابلیت نمایه‌سازی و جستجوی موضوعی و واژگانی مجموعه ۱۲جلدی گفتارها، مصاحبه‌ها و مقالات امام موسی صدر را تحت وب فراهم کرده است. (اینجا و اینجا بخوانید)

تاکید بر پیگیری پرونده ربودن و گسترش اندیشه امام صدر، محور دیدار با سه چهره روحانیت در قم

مدیر و همکاران موسسه امام موسی صدر در هفته اول مهرماه با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین و آیت الله سید کمال حیدری، از مراجع تقلید قم دیدار و گفت‌وگو کردند. (اینجا بخوانید)

گفتمان جدید، گفتمان ارتباط با دیگری است/ امام صدر می‌گوید علمای ما به درد مردم توجه ندارند

نشست «اسلام انسان، انسانیت اوست: گفت‌وشنودی از اندیشه اجتماعی موسی صدر» به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی ظهر سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در دانشکده ادبیات این دانشگاه در شهر مشهد برگزار شد. دکتر رسول رسولی‌پور، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی و فوق دکترای فلسفه دین از دانشگاه نوتردام آمریکا سخنران این نشست دانشجویی بود. (اینجا بخوانید)

نشست‌های هیئت دانشجویی دانشگاه علم و صنعت

دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان دانشکده مهندسی عمرانِ دانشگاه علم و صنعت ایران در نشست‌های ماهانه هیئت آل یاسین به اندیشه امام موسی صدر پرداختند.
نشست «برای انسان گرد آمده‌ایم: بررسی ابعاد مختلف زندگی امام موسی صدر» با سخنرانی دکتر عادل پیغامی، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) در ۲۸ ابان ماه و نشست «ادیان در خدمت انسان: نقش دین در زندگی انسان از دیدگاه امام موسی صدر» با سخنرانی مهندس مهدی فیروزان، خواهرزاده امام صدر ۲۶ آذر ماه برگزار شدند.

– بررسی نظرات امام صدر در همایش «چالش‌های اجتماعی زنان در دوران معاصر»

همایش «چالش‌های اجتماعی زنان در دوران معاصر» به همت جنبش اتحاد دانشجویان، ۲۹ آبان ۱۳۹۸ در دانشگاه دامغان برگزار شد. دکتر معصومه عبدلی، سخنران مدعو از موسسه امام موسی صدر در این نشست بود، که به تبیین نظرات امام صدر در ۳ محور: نقش تربیتی مادر در خانواده، حضور اجتماعی زنان در جامعه و فقه و حقوق فردی و اجتماعی زنان پرداخت.

– امام صدر پیرو اصول تقریبی علامه شرف‌الدین است

پنجاه‌ونهمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل با سخنرانی دکتر علیرضا هزار و موضوع «اصول راهبردی تقریب در سیره و آثار علامه شرف‌الدین و امام صدر» دوشنبه، ۴ آذر ماه ۱۳۹۸در محل موسسه در تهران برگزار شد. (اینجا بخوانید)

– رفتار امام موسی صدر رفتاری پیامبرگونه است

حورا صدر، مدیر موسسه امام موسی صدر دهم آذرماه ۱۳۹۸ با آیت الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های موسسه ارائه شد. (اینجا بخوانید)

– اندیشه فقهی امام موسی صدر جامعه‌گراست/ او برای مخاطب جهانی حرف می‌زند

آیین رونمایی از کتاب «فقه زندگی، برگرفته‌ای از آرای فقهی امام موسی صدر» با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن و مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی پورحسین، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نوراللهیان و حورا صدر، مدیر موسسه امام موسی صدر، ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸ در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد. (اینجا بخوانید)

– کرامت انسان مهم‌ترین دغدغه امام صدر است/ مراقب باشیم دچار نگاه اومانیستی نشویم

نخستین نشست گفت‌وگوی تخصصی با موضوع «هر انسان، یک مسجد است: جایگاه انسان در الهیات امام موسی صدر» ۱۶ آذرماه در موسسه امام صدر در تهران برگزار شد. سید حسین مرکبی در این نشست به ارائه نتایج مطالعات خود پرداخت و سپس دکتر رسول رسولی‌پور، دکتر غلامرضا زکیانی و مهندس مهدی فیروزان مطالب مطرح شده را نقد و بررسی کردند.
این نشست در قالب برنامه‌های جدید فعالیتی موسسه است که قصد دارد سلسله نشست‌هایی در قالب گفت‌وگویی و با حضور کارشناسان و آشنایان با اندیشه امام موسی صدر برگزارکند و به شکل تخصصی و موضوعی به واکاوى ابعاد و جزئیات اندیشه ایشان بپردازد. (اینجا بخوانید)

– چرا جنبش مقاومت در جنوب لبنان شکل گرفت؟ / شیوه مبارزه برای رفع محرومیت در هر جامعه‌ای متفاوت است

نشست «مقاومت در اندیشه و عمل امام موسی صدر» ۲۶ و ۲۷ آذر ۱۳۹۸ با سخنرانی محمد علی مهتدی در مدرسه‌ علمیه رضویه بیرجند برگزار شد. مهتدی، از همراهان امام موسی صدر و شهید چمران در لبنان و پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با حضور در مدرسه علمیه رضویه بیرجند در جمع صمیمی طلاب این حوزه به معرفی شخصیت امام صدر و اندیشه مقاومت پرداخت و به پرسش‌ها و ابهامات آنها درباره او و فعالیت‌هایش در لبنان پاسخ گفت. (اینجا بخوانید)

فعالیت‌های انتشارات

  • انتشار کتاب فقه زندگی

مجموعه مباحثی از آرای فقهی امام موسی صدر که برگرفته از گفتارها و نوشته‌های ایشان است، در کتاب فقه زندگی جمع‌آوری و در مهرماه امسال منتشر شد. (اینجا بخوانید)

  • حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی

کتاب‌های انتشارات موسسه موسی صدر در پاییز امسال از طریق غرفه نشر اراده در نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد، نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در بنرعباس، دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان، پانزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران در دسترس علاقه‌مندان به آثار امام صدر در این شهرها قرار داشت.

  • اهدای تعدادی از کتاب‌های انتشارات موسسه به پویش هفته کتاب پلدختر

موسسه امام موسی صدر تعدادی از کتاب‌های خود را به پویش هفته کتاب پلدختر که در پایان آبان ماه در تهران برگزار می‌شد، اهدا کرد. پویش «هفته کتاب پلدختر» به منظور حمایت از کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های شهر پلدختر استان لرستان به همت پایگاه خبری گلونی و موسسه‌ خانه‌ کتاب تهران در هفته کتاب شکل گرفت تا کتاب‌های اهدایی به دست مردم سیل‌زده این شهر برسد. بعد از وقوع سیل در فروردین ماه سال‌جاری، کتاب‌های کتابفروشی‌ و کتابخانه‌های پلدختر از بین رفت.

  • برگزیده شدن در جشنواره کتاب رشد

۳ کتاب از انتشارات موسسه امام موسی صدر در هفدهمین جشنواره کتاب رشد در ۱۹ آذرماه که یکی از مهمترین جشنواره‌ها در حوزه کتاب‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش است، برگزیده شدند. «کتاب کوچک گفت‌وگو» نوشته مرسده صادقی در گروه آداب و مهارت‌های زندگی و «عصایت را به میله‌های زندان بزن؛ موسی» نوشته فرشته مرادی و حسن هوشمند در گروه تاریخ و تاریخ علم برگزیده شده و «آدم‌ربایی در لیبی» نوشته مهدیه پالیزبان در گروه تاریخ و تاریخ علم لوح تقدیر دریافت کرد.

تست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.