سخنرانی خواهر امام صدر در سالگرد ربودن اسقف‌های ارتدوکس حلب

مراسم ششمین سالگرد ربوده شدن دو اسقف ارتدکس حلب، پولس یازجی و یوحنا ابراهیم با حضور شخصیت های ارتدکس و هیئت سریانی دانشگاه الحکمه، عصر پنجشنبه ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ برابر با ۲۲ فروردین ۱۳۹۸، در سالن این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، در کنار شخصیت‌های برجستهٔ سیاسی، دینی، اجتماعی و علاقه‌مندان حاضر در این گردهمایی، نمایندگانی نیز از جانب میشل عون، رئیس جمهور لبنان؛ نبیه بری، رئیس مجلس؛ سعد حریری، نخست وزیر؛ یوحنای دهم، پاتریارک روم ارتدکس برای انطاکیه و مشرق و مار اگناتیوس افرام دوم، پاتریارک سریان ارتدکس برای انطاکیه و مشرق در این مراسم حضور داشتند.

سیده رباب صدر، خواهر امام موسی صدر و مدیر موسسات امام صدر در شهر صور یکی از سخنرانان این مراسم بود که ضمن تشکر از شخصیت‌های ارتدکس و هیئت سریانی برای بزرگداشت این مناسبت، گفت: «شاید زبان حال دعوت‌کنندگان بنده، این شعر باشد که «آن را که غمی چون غم من نیست چه داند/ کز شوق توام دیده چه شب می‌گذراند» ما اعضای خانواده‌ امام موسی صدر چهل و اندی سال است که با پیامدهای ربوده‌شدن ایشان دست و پنجه نرم می‌کنیم. هر بار که با موجی از حوادث، خبرهای تازه‌ای از ربوده یا ناپدید شدن شخص یا اشخاصی از مردمان عزیز این منطقه‌ مصیبت‌زده می‌رسد قلب ما آتش می‌گیرد، به ویژه وقتی فرد ربوده شده چهره‌ شاخص سیاسی، معنوی یا فرهنگی است که نماد و نماینده به‌شمار می‌آید و رسالتی بر دوش دارد، این درد دوچندان می‌شود. در این موارد ضربه نه فقط متوجه اشخاص بلکه متوجه امت و کرامت همه‌ مردم و امنیت تمام جامعه است.»

او افزود: «اجازه دهید بخشی از تجربه‌ خودم را با شما در میان بگذارم و بگویم چگونه خداوند به من لطف کرد و توانستم خودم را از غم و احساسات و منفعل بودن بیرون بکشم و وارد جهان عمل و تأثیرگذاری شوم. هیچ کلامی نمی‌تواند وضعیت و فاجعه از دست دادن فرزند یا برادر را توصیف کند. خلأیی عظیم و پرنشدنی به وجود می‌آید که موجب می‌شود حتی وقتی می‌خواستم آن خلأ را به گونه‌ دیگری پر کنم بار دیگر عظمت فاجعه نمایان‌تر می شد و فاصله‌ عظیم روشن‌تر. کم کم سعی کردم خودم را آرام کنم، ربایش امام موسی صدر نه تنها من و خانواده را که همه و همه را از عمق وجود لرزانده بود اما برخی توانستند با قدرت بیش‌تر به فعالیتشان ادامه دهند.»

رباب صدر در ادامه به خصوصیات شخصی امام موسی صدر پرداخت و گفت: «از ویژگی‌های ایشان، در نظر نگرفتن خود، سعه‌ صدر، مهرورزی، احترام گذاشتن به بزرگ و کوچک و توجه و تصحیح جزئیات بود. اما این ویژگی‌ها باعث نشد که او به جایگاه و توانایی‌ها و نقش و مسئولیت‌های اجتماعی و الهی خود توجه نکند. می‌توانم بگویم او به رسالتش در این زندگی پی برده و به بهترین نحو آن را به انجام می‌رساند. خود من از امام صبر و ایمان واقعی را آموختم و یاد گرفتم که در برابر دشواری‌ها قدرتمند ظاهر شوم. این‌ها را به مرور یاد گرفتم و سعی کردم تقلید و سپس عمل کنم و امیدوارم در این فراگیری موفق بوده باشم.»

مدیر موسسات امام صدر در شهر صور با اشاره به این که مهم‌ترین موضوع، ربایش و ناپدیدسازی است و نباید به ورطه‌ فراموشی سپرده شود، عنوان کرد: «این دو اسقف گرامی، سلامت شخصی خود را به خطر انداختند و در سخت‌ترین شرایط برای آزاد کردن عده‌ای از کشیش های ربوده‌شده به راه افتادند. این روال همیشگی و سرچشمه‌ رفتارها و رسالت ایشان در زندگی است. زندگی، رفتار و ربوده‌شدن این اسقف‌ها همه نمود همان رسالت است. رسالتی که می‌گوید: مهاجرت مسیحیان از مشرق زمین خسارت بشری و هولناکی است که آثار آن تا صدها سال ادامه خواهد داشت.»

رباب صدر در پایان سخنانش گفت: «یکی از اندیشه‌های عظیمی که امام صدر پرچم‌دار آن است، تقریب مذاهب اسلامی و گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان است. ربایش ایشان به نوعی بسترسازی برای قطع رابطه میان مذاهب و زد و خوردهای عالم‌گیری بود که امروز در آن به سر می‌بریم. پیام زندگی اسقف پولس یازجی و یوحنا ابراهیم آن است که راز مشرق زمین در تکثر آن و زیبایی اش در گشودگی آن است. ربایندگان این دو اسقف کسانی هستند که می‌خواهند مسیحیان را وادار به ترک سرزمین های شرق کنند و این زیبایی را از مشرق ما بربایند. گردهمایی امروز ما پیام قدرتمندی است مبنی بر این که ما همین‌جا می‌مانیم تا امیدی باشیم برای همه‌ رنج‌کشیدگان و مشتاقان آزادی و عدالت و زیبایی.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.