از اعتراض مجلس اعلای شیعیان لبنان تا تصمیم لیبی درباره کمیته پیگیری پرونده ربودن

مجلس اعلای شیعیان لبنان به دلیل همکاری نکردن دولت لیبی برای پیگیری قضیه ربودن امام موسی صدر، به دعوت شدن این کشور برای شرکت در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت اعتراض کرد. در پی این اعتراض خبرهای مختلفی در روزهای بعد از لیبی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر نشست اقتصادی اتحادیه عرب قرار است در روزهای ۲۶ تا ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷ (۱۶ تا ۲۰ ژانویه) در بیروت برگزار شود. ایرنا درباره اعتراض مجلس نوشت: مجلس اعلای شیعیان لبنان در بیانیه ای یادآور شد که دولت کنونی لیبی از همکاری برای اجرا شدن یادداشت تفاهم بین دو کشور در خصوص پیگیری قضیه امام موسی صدر و دو تن از همراهانش خودداری می کند.

مجلس اعلای شیعیان لبنان همچنین دولت لیبی را متهم کرده که اجازه جست وجوی میدانی برای یافتن محل اسارت امام موسی صدر و تحقیق از شخصیت های رژیم قذافی با حضور نماینده ای از دستگاه قضایی لبنان را نمی دهد. مجلس از همه مسئولان لبنان و دولت این کشور خواست تا به آنچه در بیانیه های دولت های لبنان درباره پیگیری سرنوشت امام موسی صدر ذکر شده، پایبند باشد.

مجلس همچنین نسبت به نادیده گرفتن واکنش های مردمی در صورت اصرار به دعوت از لیبی برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در بیروت هشدار داد.

انصراف لیبی برای حضور در نشست اتحادیه عرب

در پی اعتراضات مجلس شیعیان و دیگر گروه ها نسبت به دعوت از لیبی، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که این وزارتخانه به صورت رسمی تصمیم گرفته تا مقامات لیبی در هیچ سطحی در نشست اقتصادی سران کشورهای عربی در بیروت شرکت نکنند.

تصمیم نخست وزیر لیبی برای از سرگرفتن تحقیقات کمیته پیگیری پرونده ربودن امام صدر

پس از اتفاقات اخیر مبنی بر مخالفت با حضور کشور لیبی در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت، تلویزیون NBN لبنان در خبری آورد که پس از حمله به سفارت لبنان در لیبی در پی مسائل چند روز اخیر، دولت لیبی تصمیم به محافظت شدید از سفارت گرفته است.



همچنین در خبر دیگری آمده که فایز السراج، نخست وزیر لیبی همه مسئولان دست اندرکار پرونده ربودن امام موسی صدر را فراخوانده تا فعالیت کمیته از سر گرفته شود و تحقیقات بین دو کشور درباره این پرونده ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.