دیدار خانم پاد با خانم صدر، دستیار رئیس جمهور

دیدار دستیار رئیس‌جمهور با دختر امام موسی صدر

به گزارش مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نقل از ایرنا، سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی در دیدار حوراء صدر، اندیشه‌های امام موسی صدر را در حوزه ماموریتی خود «راهگشا» خواند و گفت: ماموریتی که در دولت سیزدهم به من سپرده شده، حقوق و آزادی‌های اجتماعی است. تاسیس این جایگاه برای نخستین بار صورت گرفته است و در ادبیات سازی و تولید گفتمان، نزدیکی زیادی با اندیشه‌های امام موسی صدر دارد.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با بیان اینکه حقوق اقلیت‌ها یک نکته مسلم برای امام موسی صدر بود، خاطرنشان کرد: امام موسی صدر تنها برای تنظیم مناسبات سیاسی با دولت‌ها از حقوق اقلیت‌ها دفاع نمی کرد بلکه رفتار اجتماعی او از خاستگاه اسلام بود و همین تفاوت مهم شخصیت او است.

پاد یکی از اشتراکات دیدگاه مقام معظم رهبری با امام موسی صدر را تاکید بر «آزادی مسئولانه» دانست و افزود: پایه همه حق‌های بشری «آزادی» است.

دستیار رئیس جمهور با اشاره به اینکه مشاهده نوعی از تواضع و تسلیم میان شیعیان لبنان نسبت به ارزش‌های اسلامی، ناشی از اندیشه‌های امام موسی صدر است، اظهار کرد: نسل‌های متوالی لبنانی چالشی با برخی مسائل روزمره ندارند.

وی افزود: حضور امام موسی صدر در بحث فقر و محرومیت، اختلاف طوایف و مسائل مختلف مردم را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه نسخه نجات بخش بشریت ترویج و شناخت همین اندیشه هاست، گفت: امروز جامعه ایران هم در شرایطی است که راهی بجز پیوند ارزش‌های الهی و انسانی ندارد.

پاد اصل اسلام را بر جهان شمولی دانست و گفت: از این دید، حقوق بشر هم امری توسعه ای است. در اندیشه‌های دینی ما که امام عنصر زمان و مکان را مطرح می‌کنند همان توسعه ای بودن است. اینکه انسان همپای زمان حق‌های جدیدی پیدا می‌کند.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی اظهار کرد: این نکته می تواند محل گفت و گوی حقوق بشری اسلامی و غربی باشد. اما نکات زائد و از روی مصالح سیاسی در این حوزه بسیار مطرح شده است. در حالی که اگر محور انسان باشد و افزایش نیازهای او همپای زمان، توسعه حقوق او هم مطرح می‌شود.

حورا صدر فرزند امام موسی صدر و رئیس موسسه فرهنگی امام موسی صدر درباره پیگیری ها برای آزادی امام موسی صدر گفت: بعد از اتفاقاتی که در لیبی افتاد، حتی رئیس شورای انتقالی لیبی گفته بود من تا لحظات قبل از سقوط طرابلس از کسی که مراقب او بود اطلاع داشتم اما ارتباطم با او قطع شد. کاش کاری درست انجام می‌شد تا او آزاد شود.

وی در ادامه ضمن تشریح وضعیت نامعلوم امام موسی صدر اظهار کرد: وقتی پسر قذافی بازداشت شد و به لبنان آمد، خانواده ما دادنامه ای تنظیم و به دادگاه دادند. قاضی پرونده امام موسی صدر از او بازجویی کرد. پسر قدافی هم صحبت‌هایی کرد که به نظر می آمد با اینکه می گویند در زمان ربودن امام موسی صدر، کودک بوده، اما اعترافاتی کرد و گفت اطلاعاتی دارم که وقتی سوار هواپیما شدم می‌گویم اما از آنجا که سوار هواپیما نشده و آزادش نکرده اند، نگفته است. حرف های او نشان می‌دهد اطلاعاتی دارد و می‌تواند کمک کند. حداقل می‌تواند مسئولان مستقیم این کار را معرفی کند.

دختر امام موسی صدر افزود: او مسئولیت‌هایی داشت و شیعیان لبنان را رهبری می کرد و با همین تفکر می‌گفت که نمی‌توانم نسبت به غیرشیعیان بی تفاوت باشم. به همین دلیل رئیس جمهور سابق لبنان گفت که امام موسی صدر حقوق شیعیان را مطالبه کرد ولی از حقوق ما که مسیحی هستیم کم نشد و حقوق ما را تضییع نکرد. این شهادت عجیبی است. این رئیس جمهور ارتباط خوبی با امام موسی صدر داشت.

وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر در بدو ورود به لبنان در دیدار با رئیس جمهور به او می‌گویند چرا کل لبنان را یک دایره انتخاباتی نمی‌کنید؟ آن رئیس جمهور که پایه گذار لبنان جدید است می‌گوید «مثل اینکه شما می‌خواهید رئیس جمهور بشوید». یعنی اگر همه لبنان بخواهد یک نفر را انتخاب کند قطعا تو را انتخاب می‌کند. این طور روی او اجماع داشتند با اینکه رهبر دینی بودند.

حورا صدر با اشاره به اینکه نگاه امام موسی صدر به انسان و تلاششان برای آرامش و رفاه انسان مهم بود، گفت: ایشان می‌گوید تفسیر قرآن این است که از رنج مردم بکاهیم.

رئیس موسسه فرهنگی امام موسی صدر اظهار کرد: حقوق اقلیت‌ها یکی از نگرانی‌های امام موسی صدر بوده و این نکته در سخنرانی هایشان پرتکرار است. او مجلس شیعیان را هدایت می‌کرد و میان شیعیان هم افرادی بودند که نظرشان با او همسو نبود. این طور نبود که امام بگوید آنها نباشند. حتی اقلیت شیعیان را هم در کنار خود نگه می‌داشت.

دختر امام موسی صدر گفت: آزادی از نظر ایشان مفهومی وسیع داشت اما آزادی مسئولانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.