گفت‌وگوی وزیر دادگستری لیبی و لبنان پیرامون پروندهٔ امام موسی صدر

در حاشیۀ کنفرانس وزرای دادگستری کشورهای عربی صورت گرفت
گفت‌وگوی وزیر دادگستری لبنان و لیبی پیرامون پروندهٔ امام موسی صدر

به گزارش مؤسسهٔ فرهنگی امام موسی صدر به نقل از پایگاه خبری المدن بسیاری معتقدند که هانیبال قذافی، فرزند معمر قذافی، در زندان‌های لبنان به فراموشی سپرده شده و دولت لبنان به علت‌های سیاسی عمدا رسیدگی به پروندهٔ او را متوقف کرده است. اما دیدار وزیر دادگستری لبنان، قاضی هنری الخوری و وزیر دادگستری لیبی، خانم حلیمه ابراهیم عبدالرحمن در حاشیۀ کنفرانس وزرای دادگستری کشورهای عربی، نشان داد واقعیت چیز دیگری است. دولت لبنان موافقت کرده است با دولت لیبی در موضوع هانیبال قذافی که از سال ۲۰۱۵ در لبنان در بازداشت به سر می‌برد، همکاری کند و لیبی نیز پذیرفته است اجرای تفاهم‌نامهٔ میان دو دولت را از سر بگیرد.

تفاهم‌نامهٔ لبنان و لیبی در مارس ۲۰۱۴ (پیش از بازداشت هانیبال قذافی) پس گفت‌و‌گوهای دو سالهٔ دو کشور امضا شد. در این تفاهم‌نامه اعتراف شده است که طرف لبنانی حق دارد تحقیقات و اقدامات لازم را برای رسیدن به نتایج مطلوب و آزادسازی امام موسی‌صدر و دو یار همراهش و یا رسیدن به اطلاعاتی دربارۀ پرونده و نیز به دست آوردن همۀ اطلاعات و داده‌های لازم برای پیگیرد افرادی که در ربودن امام صدر دست داشته‌اند، انجام دهد.

گفتنی است دادستان کل لیبی، صدیق احمد الصور، اوایل مرداد ماه ۱۴۰۲ در نامه‌ای از دستگاه قضایی لبنان درخواست کرده بود که هانیبال قذافی را آزاد و به دولت لیبی یا دولتی که به آن پناهنده شده بود، تسلیم کند. طرف لبنانی در پاسخ به این نامه اعلام کرد آمادگی دارد همکاری‌ها را در زمینۀ پروندهٔ ربودن امام موسی‌صدر و دو همراهش از سر بگیرد و از دادستان کل لیبیایی درخواست کرد که تحت حمایت کامل امنیتی به لبنان سفر کند و یا نمایندۀ رسمی خود را گسیل دارد؛ اما این مذاکره‌ها به نتیجه نرسید.

ازسرگیری ارتباط

وزیر دادگستری لبنان، هنری الخوری دربارهٔ دیدار اخیر و ازسرگیری ارتباط گفت دولت لیبی آمادگی خود را برای اجرای تفاهم‌نامه اعلام کرده است. خوری خاطرنشان کرد طرف لبنانی آمادهٔ همکاری با دولت لیبی و اجرای تفاهم‌نامه است. در نتیجهٔ دیدار اخیر میان وزرای دادگستری دو کشور، به دستگاه قضایی لبنان اعلام شد که سرپرست امور پلیس قضایی وزارت دادگستری لیبی، علی اشنوی به همراه گروهی از مستشاران آمادۀ سفر به لبنان با هدف دیدار و گفت‌و‌گو برای فعال‌سازی و اجرای تفاهم‌نامه هستند.

گفته می‌شود هانیبال قذافی از درون زندان پی‌درپی در حال وارد آوردن فشار به دولت لبنان و لیبی برای آزاد کردن خود است. از جملهٔ این اقدامات، اعتصاب غذای سه هفته‌ای او در تابستان گذشته بود که باعث کاهش شدید وزن او شد و به گفتۀ وکیل قانونی او سلامتی‌اش در معرض خطر قرار گرفت اما هیچ یک از تلاش‌های او تا کنون به نتیجه نرسیده است.

داده‌های حساس

با وجود این‌که هانیبال تاکید کرده است در زمان ربودن امام صدر و دو یار همراهش، کودکی بیش نبوده و هیچ اطلاعاتی دربارۀ آن ندارد، مراجع قضایی بلندمرتبهٔ لبنانی تأکید کرده‌اند هانیبال قذافی اطلاعات حساس بسیاری دارد. به گفتهٔ این مراجع قضایی هانیبال در اعترافاتش به دادگاه لبنان، اطلاعات دقیقی دربارۀ افراد امنیتی لیبی داده است که با لباس و وسایل امام به ایتالیا رفته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود همکاری میان دو دولت به زودی از سر گرفته شود. این در حالی است که دولت لبنان اصرار دارد که اطلاعات تفصیلی و روشن درباره امام موسی‌صدر و دو یارش به دست آورد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت لیبی چنین اطلاعاتی را ارائه خواهد کرد و آیا این مذاکرات و گفت‌و‌گوها در پایان به آزادی امام صدر و دو همراهش می‌انجامد یا نه؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.