نشست «بینش تمدنی امام موسی صدر» در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در بیروت
رهبری که قد دو متری‌اش را خم می‌کند تا از دری ساده وارد شود و سر سفرهٔ شام یک خانواده که تنها یک قوطی کنسرو است، بنشیند

به گزارش مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همزمان با چهل و پنجمین سالگرد ناپدیدسازی امام موسی صدر رهبر ایرانی شیعیان لبنان، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، نشستی فکری با عنوان «بینش تمدنی امام موسی صدر» در روز پنج شنبه مورخ ۰۲/۰۶/۱۴۰۲ با حضور جمعی از علمای مسیحی، شیعه و اهل سنت، رجال سیاسی، نخبگان فرهنگی و فرزند امام موسی صدر، در مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) بیروت برگزار کرد.

در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید، مجری برنامه  علی قصیر، ضمن خیر مقدم به حاضران و شرکت‌کنندگان، دقایقی در خصوص ویژگی‌های امام ربوده شده، سید موسی صدر و تأثیر مثبت ایشان بر وحدت لبنانی‌ها و انسان‌دوستی او سخن گفت.

آنگاه، شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیهٔ جهانی علمای مقاومت دربارهٔ امام موسی سخنرانی کرد و این‌که او چگونه همان‌گونه که در مسجد شهر کفرشوبا نماز می‌خواند، در کلیسا نیز سخنرانی می‌کرد؛ به ویژه سخنرانی معروف وی در کلیسای کبوشیان که مردم احساس می‌کردند او به همهٔ آن‌ها و مردم لبنان از فرقه‌های مختلف تعلق دارد، تا حدی که به ایشان به عنوان نماد همهٔ انسان‌ها نگاه می‌کردند.  شیخ حمود افزود امام صدر از مقاومت فلسطین دفاع کرد و برای حفظ آن و دور نگه داشتن آن از تنش‌های سیاسی داخلی و منطقه‌ای تلاش کرد. شاید همهٔ ما عبارت معروف ایشان را شنیده ایم که به رئیس یاسر عرفات گفت: شرف قدس نمی‌پذیرد که جز به دست مؤمنان آزاد شود.

پس از وی، رئیس مرکز رسانه‌های کاتولیک، عبدو ابو کسم سخنرانی کرد و گفت: امام صدر با نگاه تمدنی خود معتقد بود که گفت‌وگو بهترین راه برای کوتاه کردن فاصله بین مردم و حل اختلاف تمدن‌هاست. امام صدر از اصل گشودگی در برابر دیگران و احترام به عقاید و بینش آن‌ها و احترام به دین و آداب و سنن آن‌ها پیروی کرد و خواستار پیاده‌سازی فرمول هم‌زیستی بود و لبنانی‌ها نیز این را پذیرفتند و آن را تضمین کردند.

سپس استاد حسن قبلان، عضو دفتر سیاسی جنبش امل سخنرانی کرد و گفت: مردم امروز در یادبود امام صدر به رهبر نمونه‌ای نیاز دارند که در درد و شادی و رنج با آن‌ها زندگی کند، رهبری که از دو خانوادهٔ فقیر جنوبی در منطقه «جعیتا» سرکشی می‌کند، رهبری که قد دو متری‌اش را خم می‌کند تا از یک در کوچک ساده وارد شود و سر سفرهٔ شام یک خانواده  که یک قوطی کنسرو است، بنشیند. جامعه به رهبری نیاز دارد که به آن‌چه می‌گوید عمل کند، زندگی‌نامهٔ او پیش از شعارهایش و حرف‌هایش، عملش باشد. امامی که احساس بشردوستانهٔ او در همبستگی‌اش با محرومان و آوارگان وطن و در اقصی نقاط جهان تبلور یابد.

سپس محمود قماطی، عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان سخنرانی کرد. او گفت: امام موسی صدر به روابط عرب‌ها با همدیگر و همزیستی در لبنان و گشودگی نسبت به هر گزینه‌ای که مردم این کشور را به یکدیگر نزدیک‌تر کند بسیار توجه داشت اما در مورد دشمن اسرائیل هیچ گاه اغماض نکرد بلکه او خواستار استفاده از سلاح برای مقابله با آن حتی با ناخن و دندان بود. این ندای امام واقعیت سیاسی لبنان را تغییر داد و منجر به آزادسازی جنوب لبنان شد و لبنان قدرتمند را با مقاومت خود مستحکم کرد.

در انتهای این نشست، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به ارائهٔ سخنرانی خود با عنوان «بررسی تطبیقی ​​در اندیشه امام سید موسی صدر و امام سید علی خامنه‌ای» پرداخت. سید کمیل باقرزاده در سخنرانی خود ابعادی از مقایسه و همگرایی اندیشه امام صدر و امام خامنه ای را برشمرد و گفت دو تن از برجسته‌ترین متفکران معاصر که به مکتب اصیل تعلق دارند و حتی رهبران جریان فکری معاصر هستند، حضرت سید موسی صدر و حضرت امام سید علی خامنه‌ای هستند. اما نکتهٔ مهم این است که در واقع جنبهٔ رهبری و سیاسی این دو امام بر جنبهٔ فکری و اندیشه‌ای آن‌ها غلبه کرده است.

باقرزاده ضمن ارائهٔ کامل جنبه‌های همگرایی امام سید موسی صدر و امام خامنه‌ای در بینش تمدنی، ارکان تمدن اسلامی و برشمردن ویژگی‌های اصلی آن تمدن از دیدگاه امام موسی صدر و امام خامنه‌ای گفت: هر دو امام، تمدن اسلامی را هدف متعالی و نهایی انقلاب اسلامی می‌دانستند.

وی در پایان سخنان خود اشاره کرد: امام موسی صدر معتقد بود که نبرد اصلی امروز ما یک نبرد سرنوشت ساز تمدنی است و می‌گفت: این نبرد چهره‌های زیادی دارد و یک نبرد تمدنی طولانی مدت و چندجبهه ای است؛ این نبرد گذشته و آینده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.