دعوت به دور تازه‌ای گفت‌وگوها از سوی دادستانی لیبی دربارهٔ پروندهٔ امام صدر

در آستانهٔ چهل و پنجمین سالروز ناپدیدسازی اجباری امام صدر مطرح شد
دعوت به دور تازه‌ای از گفت‌وگوها از سوی دادستانی لیبی دربارهٔ پروندهٔ امام صدر

به گزارش مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر اوایل مرداد ۱۴۰۲ نامه‌ای از دادستان کل لیبی به دست شورای عالی قضایی لبنان رسید؛ طرف لیبیایی پس از سال‌ها قطع همکاری، در این نامه اعلام آمادگی کرده است تا در موضوع پیگیری پروندهٔ امام موسی صدر و دو همراهش با قوهٔ قضائیهٔ لبنان همکاری کند. این نامه بلافاصله از سوی شورای عالی قضایی لبنان برای اقدام به قاضی زاهر حماده، قاضی پروندهٔ امام صدر در لبنان سپرده شد. همان‌گونه که در این نامه آمده لیبی و لبنان سال ۲۰۱۳ تفاهمنامه‌ای با موضوع همکاری‌های قضایی برای پیگیری پروندهٔ امام موسی صدر امضا کرده بودند که به علت کشمکش‌های سیاسی در لیبی و تقسیم کشور به چند دولت خودمختار عملا بی‌فایده مانده بود. خوشبختانه امروز با وجود حضور دو دولت در لیبی، این کشور همچنان یک دستگاه قضایی دارد زیرا گرچه این دستگاه قضایی به یکی از دولت‌ها تعلق دارد اما دولت مقابل، دستگاه قضایی ندارد.
در بخش زیادی از نامهٔ ۳۰ جولای ۲۰۲۳ دادستانی کل لیبی، به موضوع هانیبال قذافی، پسر کوچک حاکم پیشین این کشور پرداخته شده است. دسامبر ۲۰۱۵ هانیبال قذافی، که تحت تعقیب اینترپل بود، به نیروهای امنیتی لبنان تحویل داده شد و به اطلاعات مهمی دربارهٔ حیات امام موسی صدر و محل زندان‌های سری وی در دوره‌های مختلف اعتراف کرد. این اعتراف‌ها به شورای عالی قضایی لبنان ثابت کرد وی به صورت پسینی در ناپدیدسازی اجباری امام موسی صدر دست داشته است. هانیبال از بازپرسانش خواست او را آزاد کنند تا اطلاعات تکمیلی را نیز بدهد اما آن‌ها به او یادآوری کردند که پنهان کردن اطلاعات دربارهٔ یک جرم، خود یک جرم مستقل است. در این ۸ سال وی همچنان از بیان دانسته‌هایش دربارهٔ محل اسارت امام موسی صدر و همراهانش سر باز زده است و در برههٔ اخیر به اعتصاب غذای تر مبادرت کرده. همین موضوع موجب شده است فشارهای بین‌المللی و تهدیدها برای آزادی او پیش از بیان اطلاعاتش افزایش یابد. در همین راستا یکی از درخواست‌های اصلی این نامه آن است که دستگاه قضایی لبنان اجازه دهد با توجه به وضعیت سلامت هانیبال، ادامهٔ بازپرسی از وی در لیبی صورت گیرد. این در حالی است که پیش از این، در تفاهمنامهٔ سال ۲۰۱۳ کمیتهٔ پیگیری و دستگاه قضایی لیبی، که به علت بی‌ثباتی سیاسی لیبی تا کنون مبنای همکاری قرار نگرفته است، به کمیتهٔ پیگیری، اجازهٔ بازجویی از متهمان و همچنین جست‌وجو در خاک لیبی داده شده بود.
در آستانهٔ چهل و پنجمین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراهش کمیتهٔ رسمی پیگیری این پرونده در لبنان در تدارک دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای آزادسازی سید موسی صدر و دو همراهش است. اعتراف‌های نزدیکان درجهٔ یک قذافی و مسئولان مختلف نظام سابق لیبی نشان می‌دهد امام موسی صدر سالیان دراز در زندان‌های مکتب النصر، جنزور و پایگاه هوایی سبها در اسارت نظام قذافی بوده و میان زندان‌های مختلف منتقل می‌شده است. امید است با شتاب و همکاری همهٔ تصمیمگیران و دست‌اندرکاران، تلاش‌ها در دورهٔ جدید به آزادی امام صدر و دو همراهش بیانجامد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.