مریم قندیل

گزارشی از انتشار مجموعه داستان «سبحان مَن أعزنا بک»
امام صدر برای حل بحران‌ها منتظر حکومت نمی‌ماند

به گزارش شفقنای عربی به‌تازگی مجموعهٔ ۸ جلدی «سبحان مَن أعزنا بک» دربارهٔ امام موسی صدر در قالب داستان کودک منتشر شده است. خالق این مجموعه داستان اقتباسی، مریم قندیل است و عناوین آن عبارت‌اند از:«عهدٌ للإمام»، «ملاک الرحمه»، «ساحه القسم»، «بائعه الورد»، «مارد الثلج»، «قمر صور»، «المخیم الکشفی»، «کونوا مؤمنین حسینیین».

مریم قندیل، نویسندهٔ این مجموعه به خبرنگار شفقنا گفت: ایدهٔ این کتاب‌ها از داستان‌گویی شخصی‌ام برای دوقلوهایم شکل گرفته. وی افزود: هنگامی که اولین داستان این مجموعه را با عنوان «ماه صور» نوشتم احساس کردم داستان، ایده‌ای را که می خواستم منتقل کرده است و شاید بتوانم یک مجموعه داستان بنویسم، بنابراین شروع کردم به ثبت ایده‌های مختلفی که مد نظر داشتم.

این نویسنده گفت: نسل امروز از مطالعه فاصله گرفته و در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد و ما وظیفه داریم، پروژه‌های امام که زندگی افراد بسیار و چهرهٔ لبنان را به‌کلی تغییر داده به این نسل معرفی کنیم؛ به‌ویژه آن‌که فعالیت‌های امام مقطعی نبود و نسل‌های آینده را نیز پوشش داده و در بر گرفته است.

این مجموعه شامل ۸ داستان به زبان عربی و انگلیسی است که به فرانسوی نیز ترجمه شده و زبان‌های دیگری همچون آلمانی نیز در صف هستند تا بتوان به معرفی هرچه بیش‌تر امام صدر به مهاجران لبنانی در آلمان و همهٔ دوست‌داران امام صدر در مناطق مختلف جهان دست یافت. در این داستان‌ها، علاوه بر قهرمان اصلی یعنی سید موسی صدر، دو شخصیت دیگر با نام‌های محمد و فاطمه نیز همواره حضور دارند. قندیل همچنین افزود در صدد نگارش مجموعهٔ دوم این داستان‌هاست.

این نویسنده ادامه داد: فرزندان ما باید منش امام صدر آشنا شوند که پدیدهٔ گدایی را در صور از بین برد و برای نخستین بار از طریق بیت الفتاه و مدرسهٔ پرستاری راه توانمندسازی زنان را گشود. من این دو داستان را در کتابچه‌های «گل فروش» و «فرشتهٔ رحمت» آورده‌ام. در داستان «میدان سوگند» نیز به تجمع و قسم صور برای احقاق حقوق محرومان پرداخته‌ام. در مجلد «داستان اردوگاه پیشاهنگی» به تأسیس پیش‌آهنگی الرساله به دست امام می‌پردازم. همچنین در این مجموعه داستان آمده است که‌ امام نخستین کسی بود که برای دارالایتام از واژهٔ عربی «مبره» به جای «میتم» استفاده کرد. در داستان «غول برفی»، به باز کردن راه شهر یمونه که با برف محاصره شده بود پرداخته‌ام. در آن واقعه امام برای کاهش رنج مردم ساعت‌ها با پای پیاده مسیر برف‌گرفته را پیمود و مسیر کمک‌رسانی به روستا را باز کرد و همچون همیشه منتظر حکومت نماند؛ زیرا حکومت لبنان هیچ یک از مسئولیت‌هایش را بر عهده نمی‌گرفت. این حادثه تأثیر بسیار بزرگی در آن منطقه گذاشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.