نشست تخصصی بررسی کتاب ادیان در خدمت انسان در سازمان فرهنگ و ارتباطات

نشست معرفی و نقد کتاب «ادیان در خدمت انسان» در مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
نشانهٔ خداپرستی، خدمت به انسان است

به گزارش سایت مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی معرفی و نقد کتاب «ادیان در خدمت انسان: جستارهایی دربارهٔ دین و مسائل جهان امروز» با حضور و سخنرانی دکتر رسول رسولی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل این مرکز برگزار شد.

علی‌اکبر ضیائی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع این نشست تخصصی و نگاه گفت‌وگویی امام موسی صدر و تعامل او با دیگر ادیان، گفت: کارشناسان این مرکز کتاب‌هایی را برای بررسی در این سلسله‌نشست‌ها گزینش کرده‌اند و در این نشست به بررسی کتاب «ادیان در خدمت انسان» می‌پردازیم.

وی افزود: در نظر داریم طی این سلسله نشست‌ها، کتاب‌های مرتبط با حوزه ادیان و نقش و جایگاه دین در جهان امروز را معرفی کنیم.

ضیائی تأکید کرد: پس از پایان این نشست‌ها تمامی سخنرانی‌ها در قالب یک جلد کتاب منتشر می‌شود تا مرجعی برای علاقه‌مندان گفت‌وگوی بین ادیانی باشد.

امام موسی صدر نمایندهٔ دین‌ورزی در جهان اسلام

دکتر رسولی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در سخنانی، با اشاره به کتاب «ادیان در خدمت انسان» گفت: این اثر ارزشمند از مجموعهٔ کتاب‌های در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است و ۲۹ مقاله، سخنرانی و گفت‌وگو از امام موسی صدر درباره دین، انسان، اسلام، تربیت، عبادت، تشیع، آزادی و … را در بر دارد اما مهم‌ترین بخش کتاب از نظر من همان سخنرانی نخست آن است.

وی پس از خواندن بندهای آغازین کتاب برای حاضران گفت: نام این کتاب از موضوع این سخنرانی تاریخی امام موسی صدر در کلیسای کبوشین بیروت اقتباس شده است.

رسولی‌پور اظهار داشت: در این کتاب همچنین دربارهٔ آزادی مطبوعات، نقش و جایگاه دین در دنیای امروز، دورهٔ درخشان تمدن اسلامی و عدالت در اسلام صحبت شده که دیدگاههای متنوعی از امام موسی صدر را به‌خصوص درباره پرسش‌های امروز در بر می‌گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: در تفکر اسلامی امام موسی صدر، نشانهٔ خداپرستی خدمت به انسان است؛ در واقع کسی باورمند است که در خدمت به انسان باشد.

وی با اشاره به جایگاه امام موسی صدر در لبنان گفت: می‌توان از تجربهٔ دین‌ورزانهٔ امام موسی صدر در لبنان که در یک سال ۱۳۰ هزار کیلومتر برای سرکشی به تک تک خانواده‌ها سفر می‌کرده است، به عنوان الگویی برای توجه به کرامت انسان از پایگاه خداباوری بهره برد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: تجربهٔ دین‌ورزی امام موسی صدر در لبنان نشان داد که پیروان همهٔ ادیان می‌توانند در کنار هم رشد کنند.

رسولی‌پور تأکید کرد: مدلی که امام موسی صدر ارائه می‌دهد، دین‌ورزانه است. یعنی او پیام و تعالیم و اهداف دین را در زندگی خود تجربه و زیست کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی امام موسی صدر را نماینده دین‌ورزی در جهان اسلام معرفی کرد و گفت: ایشان دین‌شناس و الهی‌دان نیست، بلکه یک دین‌ورز به تمام معناست. ما در بسط تفکر امام موسی صدر باید ابتدا به کارآمدی اندیشهٔ ایشان توجه کنیم و سپس به واکاوی آن بپردازیم.

وی افزود: امام موسی صدر اعتقاد دارد که نخستین راهکار گفت‌وگوست و دینی که معرفی می‌کند دین دیالوگی و ارتباطی است. در باور ایشان گفت‌وگو ابزار یادگیری است و می‌تواند برای صلح کاربرد بسزایی داشته باشد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش، تأکید کرد: مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها باید علاوه بر مطالعات اندیشه‌ورزانه، به مسئله چیستی دین و ظرفیت آن برای حل معضلات جهانی بپردازد.

محمدصادق امینی، کارشناس مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این نشست علمی نیز در سخنانی گفت: در این سلسله نشست‌ها با شناخت کیفی و نگاه کتاب‌شناسی به دنبال معرفی کتاب‌های تخصصی در زمینه گفت‌وگوهای بین دینی و وضعیت موجود پیروان ادیان، به عنوان مهم‌ترین موضوع قابل توجه در دنیای امروز هستیم.

وی افزود: برخی از کتب مربوط به حوزه ادیان در بازار کتاب ترجمه شده‌اند و برخی دیگر از سوی متخصصان این امر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ترجمه می‌شوند تا مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد.

امینی تأکید کرد: ما در ابتدای این امر باید کتاب‌های منتشر شده از سوی مراکز و مؤسسات همکار با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را معرفی کنیم، زیرا منجر به تقویت روابط نهادها خواهد شد.

شایان ذکر است، این نشست تخصصی با طرح پرسش و پاسخ و بررسی نگاه هویت‌ساز و دین‌شناسی امام موسی صدر به پایان رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.