دیدار رضا رمضانی با رباب صدر

دیدار دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت با رباب صدر

آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با رباب صدر، مدیر موسسات صدر در شهر صور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نقل از خبرگزاری ابنا، آیت الله رمضانی در این دیدار نشر فعالیت‌های علمی امام صدر را قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: «پیشنهاد می‌کنم همه همکاران و دوستان، سخنرانی‌های امام موسی صدر را گوش کنند. امروزه در لبنان ما شاهد ثمرات فعالیت‌های تبلیغی ایشان هستیم و باید اذعان کرد که همچون شهدای مقاومت برای کارهای بزرگ باید تاوان داد.»

وی در ادامه افزود: «در یکی از همایش‌های علمی اروپا، یکی از اندیشمندان غربی گفت که در فرهنگ اهل بیت(ع) و تشیع، دو حقیقت وجود دارد که جریان‌های عدالت خواهی و جهادی را مستحکم نگه می‌دارد. اول جریان حسین بن علی(ع) با الگوی شهادت و دوم مهدی منجی است که به شیعیان امید می‌دهد. ان شاءالله امام موسی صدر از یاران امام زمان(عج) قرار گیرند و ما برای ایشان دعای خیر داریم.»

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: «آیت الله شبیری به شهید بهشتی و امام موسی صدر ارادت خاصی دارند. تقرب و نزدیکی بین امام موسی صدر و آیت الله بهشتی باعث شد که این دو شخصیت همیشه در دل دوستداران و یاران خود قرار گیرند.»

آیت الله رمضانی درباره چیره شدن ناامیدی بر انسان در زمانه پر از خطر و مشکلات توصیه کرد: «باید فهم‌مان را نسبت به اسلام قوی و جامع کنیم. اسلام ابعاد مختلفی دارد. مرحوم مطهری از شخصیت‌های بزرگ حوزه بودند. امام خمینی درباره ایشان فرمودند که مبانی انقلاب و اسلام در دین را شهید مطهری ارائه کرد و ایشان فهم جامعی از اسلام داشت؛ شهید مطهری مخالف اسلام لیبرالی و موافق اسلام رحمانی بود و راه نجات در همین اندیشه است. امام موسی صدر اهل دیالوگ و تقریب بود. اهل حمایت از اسلام بود و برای دور کردن تهمت‌ها از اسلام به کلیسا می رفت. التزام ما باید بیشتر از دیگران باشد. در غرب قرآن‌شناسان قوی وجود دارند اما التزام به قرآن وجود ندارد. دغدغه امام موسی صدر این بود که اسلام را در اجتماع وارد کنیم و آن را در پستوی خانه‌ها نگه نداریم.»

او همچنین تاکید کرد: «غرب می‌خواهد عزت اسلام را پایمال کند لذا ما باید عزت اسلام را حفظ و در اجتماع وارد کنیم. ایمان با معرفت به دست می‌آید. باید از خدا توفیق و اخلاص طلب کنیم و به خدا امید داشته باشیم. مرحوم علامه حسن زاده می‌فرمودند که خداوند رب العرش الاعظم است و عرش اعظم همان قلب مومن است.»

رباب صدر نیز در این دیدار گفت: «جای خالی امام موسی صدر واقعا احساس می‌شود و هر روز و هر لحظه پس از ۴۳ سال، حرف‌ها و صحبت‌های ایشان در گوش من طنین انداز است. همان‌طور که گفتید آقای بهشتی و امام صدر دوستان صمیمی بودند. حتی زمانی که امام  صدر به لبنان آمد، آقای بهشتی نیز آمدند و اشتراکات فکری و عملی زیادی با هم داشتند.»

مدیر موسسات صدر در لبنان در ادامه افزود: «از یکی از شخصیت‌های علمی شنیدم که شباهت خاصی بین علامه حلی و امام موسی صدر وجود دارد. می‌خواستم بدانم آیا ایشان کتاب‌هایی به زبان فارسی دارند و اینکه در حوزه‌های علمیه کتاب‌های ایشان آموزش داده می‌شود؟»

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پاسخ عنوان کرد: «کتاب «شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام» از علامه حلی است. علامه حلی در کلام شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی و خواجه نصیرالدین طوسی در فقه شاگرد علامه حلی بود. این دو را شاگرد و استاد همدیگر می‌شناسند و به آنها «فقهاء الاقدمین» می‌گفتند. نگاه فقهی از زمان علامه حلی شروع می‌شود.
شیخ محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر، شرح ۴۳ جلدی جواهرالکلام را در شرح شرائع الاسلام علامه حلی نوشت. امروز دروس خارج حوزه نمی‌تواند بدون شرح جواهر پیش برود. لذا بحث‌های دروس خارج ما از شرح جواهری که برگرفته از شرایع علامه حلی است، تدریس می‌شود. کتاب «حادی عشر» هم کتابی کلامی با شرح فاضل مقداد از علامه حلی است که ترجمه فارسی آن نیز موجود است.
شاید از این جهت امام موسی صدر را به علامه حلی تشبیه کرده‌اند که علامه حلی در فقه و کلام تحول ایجاد کرد و امام موسی صدر در معرفی اسلام و گفت‌وگوی ادیان تحولی را بنیان گذاشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.