امام موسی صدر

چهل و سومین سالگرد اسارت

نهم شهریور ۱۴۰۰، چهل و سومین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراه او، شیخ یعقوب و عباس بدرالدین است. ناپدیدسازی اجباری که به سال‌ها اسارت آنها تا به امروز منجر شده است.

سید صدرالدین صدر، فرزند امام صدر می‌گوید: «از مسلمات ما این است که این سه عزیز ما، امام موسی صدر و شیخ محمود یعقوب و سید عباس بدرالدین همچنان اسیر باقی مانده‌های نظام قذافی هستند.»

و به تبع این گفتار، پرونده ربودن امام موسی صدر و دو همراهش به همت خانواده‌‌های آنها در دادگاه و سیستم قضایی لبنان در همه این سال‌ها در جریان است. پرونده‌ای که دولت‌ها و قدرت‌های سیاسی باید برای پایان دادن به آن و آزاد کردن رهبر تاثیرگذار شیعیان لبنان که یک شهروند ایرانی است و همراهان لبنانی او اقدام کنند. آخرین اخبار مربوط به پرونده را اینجا بخوانید.

بخشی از یادداشت‌ها و سخنرانی‌ها به مناسبت سالگرد ربودن را در ادامه می‌خوانید.

خواسته‌ ما، آزادی امام و دو همراهش است

نبیه بری، رئیس جنبش امل و رئیس پارلمان لبنان در سخنانی به مناسبت چهل و سومین سالگرد ربودن امام موسی صدر و ۲همراهش گفت: «ما در جنبش امل و خانواده‌های امام صدر و دو همراهش به هیچ شایعه و حرف بیهوده‌ای اعتنا نمی‌کنیم و زیر بار هیچ هراس و فشار رسانه‌ای و شفاهی و شایعه‌ای نمی‌رویم. این‌که ملت لیبی چه کسی یا چه قالبی را برای حکومت انتخاب می‌کند به ما ربطی ندارد. همه‌ خواسته‌ ما، آزادی امام و دو همراهش است.»

متن کامل سخنرانی او را اینجا بخوانید.

بیانیه دفتر جنبش امل در تهران برای چهل‌وسومین سال ربودن امام صدر

در این بیانیه آمده است: «چهل‌وسه سال پیش در نُه شهویرماه و درست اندکی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان، در خاک لیبی ربوده شد. معمر قذافی عامل این جنایت بود؛ جنایتی که برخی آن را «جنایت قرن» خوانده‌اند. به‌رغم گذشت چهل‌واندی سال از این ماجرا همچنان چشم‌انتظار آمدن امام موسی صدر هستیم. او پایه‌گذار مقاومت است و شاید جرمش هم همین بود.

به هر روی، تلاش‌های صورت گرفته برای نجات او و دو همراهش تاکنون بی‌ثمر مانده است و باید برای بازگرداندن آن‌ها طرحی نو درافکند. جمهوری اسلامی ایران همیشه حامی مظلومان بوده است و امروز نیز ما چشم به حمایت آن داریم تا این فراق پایان یابد و امام صدر به میان فرزندانش بازگردد. ان شاءالله.»

راه همچنان ادامه دارد

حاج خلیل حمدان، عضو هیئت رئیسۀ جنبش أمل در یادداشتی عنوان کرد:

«۴۳ سال از ربودن امام موسی صدر و همراهانش، شیخ محمد یعقوب و سید عباس بدرالدین، گذشت؛ ۴۳ سال آکنده از رنج و اندوه. این جنایت که به دست معمر قذافیِ معدوم رخ داد، جنایت قرن نام گرفت، چون هم در عرف بین‌الملل و هم در تاریخ روابط بین‌الملل بی‌سابقه بود. امام صدر و همراهانش به دعوت رسمی لیبی میهمان این کشور بودند، ولی قذافی بر ضد آنان توطئه کرد.

هر کس رفتار قذافیِ جنایتکار را در طول دوران حکمرانی‌اش زیر نظر داشته باشد، به‌خوبی به نقش او در از بین بردن ریشه‌های بیداری در منطقه از راه تحریف افکار عمومی یا توطئه بر ضد رهبران پی می‌برد؛ رهبرانی که خالصانه در راه دفاع از سرزمین و انسان تلاش می‌کردند، مانند امام موسی صدر که یاور مسئلۀ فلسطین و یاور محرومان لبنان و جهان و یاور حق و حقیقت در هر کجا بود.»

متن کامل را یادداشت اینجا بخوانید.

امروز چه می‌توانیم از او بیاموزیم؟

صالح فحص، نماینده جنبش امل در تهران در یادداشتی نوشت:

امام موسی صدر ۴۳ سال پیش در چنین روزی (۹ شهریور) ربوده شد. او حدود بیست سال در لبنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی فعال بود. همگان اذعان دارند که او توانست در این مدت وضعیت شیعیان آن دیار را دگرگون کند؛ به‌طوری که شیعیان در عرصه سیاسی به گروهی اثرگذار در لبنان بدل شدند و از حیث اقتصادی تحولی چشمگیر پیدا کردند و وضعیت اجتماعی‌شان نیز ارتقا یافت. وقتی که امام موسی صدر در سال ۱۹۵۹ وارد لبنان شد، شیعیان در نظر سیاسی و اقتصادی و اجتماعی وضعیت ناگواری داشتند. اساساً، همین وضعیت شیعیان بود که امام صدر را به لبنان کشاند تا بتواند این وضعیت را تغییر دهد. اگر امام موسی صدر را در فعالیت خود موفق بدانیم، می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم که امروز چه می‌توانیم از او بیاموزیم. آیا کارنامه عملی امام صدر برای امروز ما پیام و درسی دارد.

متن کامل را یادداشت اینجا بخوانید.

تاریخی که بدون امام موسی صدر ابتر است

عباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در یادداشتی به مناسبت چهل و سومین سالروز ربوده شدن امام موسی صدر نوشت:

«امروز نهم شهریورماه ١٣٩٨، سالروز ربایش امام موسی صدر و دو همراه اسیرش، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین است. به‌رغم گذشت ۴۳ سال از این حادثه غمبار و جنایت ناجوانمردانه، «امام موسی صدر» همچنان حضور چشمگیر و ناباورانه‌ای در خرد و وجدان مردم لبنان و منطقه دارد.

امام موسی صدر که در سال ١٣٣٩ بنا بر توصیه مراجع به لبنان مهاجرت کرد، مانند فرشته نجاتی برای محرومان و ستمدیدگان، به‌ویژه شیعیان این درآمد و خیلی زود همچون خورشید فروزان درخشید و از حقوق شهروندی همگان چنان دفاع کرد که بدون اغراق، امروز همچنان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های مذهبی و سیاسی دوران معاصر لبنان به شمار می‌رود.»

متن کامل را یادداشت اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.