درس گفتار اندیشه و عمل ۱۳

سیزدهمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
کرامت انسان و آثار آن از دیدگاه امام موسی صدر

درس گفتار اندیشه و عمل ۱۳

امام موسی صدر می­‌گوید که انسان­‌ها همه خوب و بر فطرت پاک خلق شده‌­اند. او کرامت ذاتی را مختص مسلمانان و مؤمنان نمی­‌داند؛ بلکه آن را شامل همۀ بشر می­‌داند و راز کرامتِ انسان را مقام خلیفۀ الهی انسان می‌­داند. امام صدر خلیفه را انسانی تلقی می‌­کند که مسئولیت می‌­پذیرد و آگاهانه رفتار می‌­کند و در انتخاب میان خیر و شرّ مخیّر است. نتیجۀ این نگاه اعتقاد محکم وی به آزادی عقیده و آزادگی انسان است.

خلاصه درس‌گفتار

محسن اسماعیلی، حقوق‌دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است. وی در هر ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رتبه نخست و دانشجوی نمونه کشوری شد و علوم اسلامی را در حوزه علمیه مروی فراگرفت و به درجه اجتهاد رسید.

دکتر اسماعیلی در سال ۱۳۸۰ به ریاست دانشکده حقوق منصوب و در سال ۱۳۹۱ به دانشگاه تهران منتقل شد و در اسفند ۱۳۹۴ با رأی مردم تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یافت. ریاست مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها و ریاست هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات از مهم‌ترین سوابق اجرایی وی است. اسماعیلی همچنین سه دوره عضو حقوقدان شورای نگهبان بوده است.

قوه قاهره (پژوهش برگزیده سال)، قانون مطبوعات و سیر تحول آن در حقوق ایران، جایگاه و مسئولیت‌های رئیس جمهور، راهنمای حقوقی شهروندان، دین و قانون، جهاد اقتصادی از مبانی تا موانع، پیوند دین و قانون و گفتارهایی در حقوق رسانه از فعالیت‌های پژوهشی و تألیفی دکتر اسماعیلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.