درس گفتار ۶۳

شصت و سومین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
مطالعه شخصیت و عمل سیاسی امام خمینی و امام صدر

درس گفتار ۶۳

امام موسی صدر در فقه به مقام بالایی رسیده و ادراک فقهی او متمایز از نگرش دیگر فقهای معاصر است. یکی از مواردی که نبوغ او را می‌رساند و کلامی فیلسوفانه است، این است که می‌گوید: «امامت دو مفهوم دارد. مفهوم سیاسی: یعنی تلاش برای برپایی حکومت صالح. مفهوم فقهی امامت: یعنی مبنا قرا دادن احادیث امامان به عنوان یکی از منابع فقهی.» درک عمیقی از سیاست در این کلام می‌شود دید. او سیاست را در عمل می‌داند. پس مفهوم سیاسی امام یعنی کوشش برای برپایی حکومت صالح.

خلاصه درس‌گفتار

سید موسی دیباج، متولد ۱۳۳۵، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران و سردبیر نشریه مطالعات شرقی است. او از شاگردان احمد فردید بوده و مدتی نیز سردبیری مجله نامه فلسفه را برعهده داشته است. از آثار دکتر دیباج می‌توان به فلسفه و معماری، شعر و خانه ما: تحقیقی در معماری و ادب معاصر، آرا و عقاید سیداحمد فردید، هرمنوتیک متن و اصالت آن و شعور تاریخی معماری ایرانی اشاره کرد.

* شصت و سومین درس‌گفتار اندیشه با موضوع «مطالعه شخصیت و عمل سیاسی امام خمینی و امام صدر» و سخنرانی دکتر سید موسی دیباج با توجه به شرایط بیماری فراگیر کرونا در کشور و پرهیز از برگزاری اجتماعات مردمی به شکل مجازی و در اینستاگرام برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.