شیخ احمد الزین و هیئت یاری جنوب

درگذشت عالم مبارزِ اهل سنت و از همراهان امام موسی صدر در لبنان

شیخ احمد الزین، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان و قاضی شرع‌ اهل‌ تسنن‌ شهر صیدا روز گذشته برابر با ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ درگذشت.

شیخ احمد الزینموسسه فرهنگی و تحقیقاتی امام موسی صدر درگذشت این عالم مبارز را که از یاران و همراهان امام موسی صدر و از اعضای هیئت یاری جنوب لبنان بود، تسلیت می‌گوید و از فقدان ایشان اندوهگین است.

شیخ احمد الزین در گفت‌وگوهایی که در این سال‌ها با گروه تاریخ شفاهی مؤسسه امام موسی صدر داشت بر اهمیت نگاه تقریبی امام صدر و ارتباط او با اهل سنت لبنان و همچنین پیروان مسیحیت تاکید می‌کرد. او همچنین از اهمیت تشکیل «هیئت یاری جنوب» برای تحکیم وحدت لبنان می‌گفت.

بخشی از سخنانی را که از او ثبت کردیم، در ادامه می‌خوانید:

ارتباط محکم با علمای سنی و تلاش برای حذف فتنه‌های مذهبی

ما مسلمانان، سخت نیازمند عالمی بزرگ همچون امام موسی صدر هستیم تا فتنه مذهبی بین سنی و شیعه را پشت سر گذاریم، به‌ویژه آنکه امروزه برخی از سیاستمداران و عالمان سنی و شیعه به منزوی شدن در دایره مذهب و تعصب مذهبی دعوت می‌کنند. در چنین اوضاعی ما نیاز شدید به موسی صدر را احساس می‌کنیم تا پرچم وحدت اسلامی را در برابر این تعصب مذهبی جاهلی برافراشته کند.

از نمونه‌های دعوت امام موسی صدر به وحدت اسلامی این بود که او ارتباط محکمی با مفتی اهل سنت آن زمان، شیخ حسن خالد، داشت و برای هماهنگی و همکاری و خدمت به اسلام و مسلمانان و وحدت اسلامی با او دیدار می‌کرد. امام موسی صدر با جمعیت‌های اسلامی اهل سنت در ارتباط بود و برای آن‌ها سخنرانی می‌کرد.

سرکشی سریع به روستای کفرشوبا پس از بمباران اسرائیل

اعضای هیئت یاری جنوب
اعضای هیئت یاری جنوب در بازدید از روستای کفرشوبا پس از بمباران رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۵

روزی که اسرائیل روستای کفرشوبا در جنوب لبنان را بمباران کرد، امام موسی صدر اولین کسی بود که پس از دو روز از مناطق ویران شده بازدید و از مردم منطقه دلجویی کرد و نماز ظهر را در مسجد ویران شده‌ کفرشوبا برپا کرد و ما پشت سر او نماز خواندیم.

او برای تاکید بر وحدت اسلامی و تاکید بر موضع اسلامی و ملی خود در برابر حملات اسرائیل، این کار را انجام می‌داد.

ارتباط با علمای مسیحی و وحدت با آنها

امام موسی صدر به این بسنده نکرد که یک عالم مسلمان شیعه باشد، بلکه از رهگذر وحدت ملی در لبنان، به بُعد انسانی و تمدنی دست یافت. می‌بینیم او با مسیحیان نیز تعامل داشت و برای سخنرانی و دیدار با مسیحیان، بسیار به کلیسا می‌رفت. وقتی در بقاع به مسیحیان تجاوز شد، این عالم بزرگ به مقابله با این تجاوز برخاست و به وحدت با مسیحیان فراخواند تا از این راه وحدت ملی را تحکیم بخشد.

وحدت ملی لبنان برای یاری جنوب

امام صدر برای تحکیم وحدت ملی لبنان، «هیئت یاری جنوب» را تشکیل داد که رؤسای طوایف در جنوب در آن حضور داشتند از جمله مطران خریش که پس از مدتی به مقام کاردینالی رسید.

شیخ احمد الزین و هیئت یاری جنوب
دیدار هیئت یاری از منطقه مرجعیون در جنوب لبنان سال ۱۹۷۵ از چپ: شیخ نجیب قبیسی، شیخ احمد الزین، اسقف جرج حداد، اسقف بولس الخوری، اثناسیوس الشاعر، امام موسی صدر

به یاد دارم وقتی ما در هیئت یاری جنوب همراه رؤسای طوایف به دیدار رئیس جمهور شارل حلو رفتیم، او با این جمله از ما استقبال کرد: «من به شما افتخار می‌کنم و دوست دارم از رهگذر شما با دنیای غرب رو‌به‌رو شوم تا به دنیا بگویم، این است لبنان یکپارچه متمدن. ببینید چگونه رهبران همه طوایف را در خود جا داده و همه اختلاف‌ها و تعصب‌های مذهبی و دینی را پشت سر گذاشته‌اند.»


امام صدر در سیاست و تعاملات خود، با همه طوایف و مذاهب لبنان ارتباط و تماس داشت. او اولاً برای هم‌سویی با سیاست خود در لبنان و ارتباط با طوایف و ثانیاً برای رویارویی با اسرائیل و ایجاد وحدت در لبنان، «هیئت یاری جنوب» را تشکیل داد.

این هیئت، جنبه دینی یا غیر آن نداشت و صرفا برای تاکید بر وحدت در جنوب و موضع‌گیری در برابر اسرائیل و حمایت از جنوب تشکیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.