نشست دین گفت‌وگویی

بررسی دین گفت‌وگویی از منظر امام صدر در نشست ۲۷ آذر

نشست علمی «امام موسی صدر و دین گفت‌وگویی» با همکاری موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران برگزار می‌شود.

این نشست پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۵ از طریق وبینار مجازی برگزار خواهد شد.

در این نشست دکتر رسول رسولی‌پور مقاله علمی خود در موضوع دین گفت‌وگویی از منظر امام موسی صدر را ارائه کرده و دکتر محمدرضا حسینی بهشتی، دکتر علی اصغر مصلح و دکتر احمدعلی حیدری به نقد و بررسی آن می‌پردازند.

دکتر رسولی‌پور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی موسسه نکاتی را درباره زمینه‌های تشکیل این نشست و ارائه مقاله مطرح کرده است.

او درباره پروژه گفت‌وگویی که بر عهده داشت، گفت: پیش از انتشار مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام» به فارسی مجلدات عربی این مجموعه «مسیره الامام السید موسی صدر» دردسترس بود. به پیشنهاد موسسه امام موسی صدر پروژه‌ای درباره اندیشه‌های گفت‌وگویی امام صدر با مطالعه ۱۲ جلد عربی به من محول شد. من هر ماه گزارش‌هایی درباره اندیشه‌های گفت‌وگویی امام صدر از هر مجلد آماده کرده و در موسسه ارائه می‌دادم.

رسولی‌پور درباره هدف این پروژه عنوان کرد: در این پروژه ما به مفاهیم گفت‌وگویی که در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و گفتارها و نوشتارهای امام صدر وجود داشت، توجه کرده و آنها را استخراج کردیم. هدف و موضوع پژوهش بر این نکته استوار بود که امام موسی صدر را به عنوان چهره‌ای گفت‌وگویی معرفی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: من به کمک همکارم جواد مظاهری، هر ماه به موسسه رفته و بخش‌های گفت‌وگویی در هر مجلد را مطرح می‌کردیم. در هر جلسه علاوه بر همکاران موسسه امام موسی صدر تعدادی شرکت کننده نیز به دعوت موسسه حضور داشتند. روند هر جلسه به این صورت بود که من و آقای مظاهری ابتدا توضیحاتمان را ارائه می‌کردیم و بعد بحثی درباره مسائل مطرح شده درمی‌گرفت. آغاز تحقیق برای این پروژه از اردیبهشت سال ۱۳۹۵ بود که در ادامه با ارائه جلسات حضوری در آبان سال ۱۳۹۶ به پایان رسید.

رسولی‌پور درباره ارتباط مقاله این نشست و پروژه‌ گفت‌وگویی عنوان کرد: خلاصه این ۱۲ جلسه در قالب مقاله‌ای آماده شده و قرار است در جلسه روز پنجشنبه آن را ارائه کنم. پیشتر دکتر سیدابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم یک جلسه به موسسه آمد و درباره مقاله صحبت کردیم و نکاتی را برای بهتر شدن کار ارائه داد. همچنین دکتر هادی خانیکی نیز با مطالعه مقاله، نکاتی را از طریق ایمیل برای مقاله یادآور شد. در نشست ۲۷ آذر، من مقاله را ارائه کرده و منتظر نقد اساتید انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران خواهم ماند تا نکاتی که آنها نیز مطرح می‌کنند، زمینه‌ای برای نوشتن مقاله‌ای دیگر و همچنین انتشار کتابی در موضوع دین گفت‌وگویی از منظر امام صدر را فراهم کند.

او در ادامه درباره ویژگی‌های کتاب «دین گفت‌وگویی از منظر امام موسی صدر» که یکی از خروجی‌های پروژه گفت‌وگویی است، گفت: موسسه امام موسی صدر در نظر دارد همانطور که کتاب‌هایی از دیدگاه‌های امام موسی صدر درباره فقه، سیاست، تمدن، زنان، جوانان، جامعه و… منتشر کرده، کتابی هم درباره نگاه و سنت‌های ایشان درباره موضوع گفت‌وگو منتشر کند.
در این کتاب من ساختاری مفهومی را برای گفت‌وگو طراحی کرده و اشاراتی تاریخی به این نکته خواهم داشت که سنت گفت‌وگویی از چه زمانی شروع شده و شخصیت‌های برجسته‌ای که درباره آن ایده دارند، چه کسانی هستند. پس از رسیدن به شاخصه‌های گفت‌وگو، آنها را با محوریت شخصیت امام موسی صدر بررسی خواهم کرد.

رسولی‌پور در پایان یادآور شد: در زمان انجام این پروژه هنوز ترجمه فارسی مجموعه «مسیره الامام السید موسی صدر» با نام «گام به گام با امام» منتشر نشده بود. لذا نسخه عربی در اختیار ما بود و هم‌زمان که کار ترجمه پیش می‌رفت، جناب مهدی فرخیان نسخه‌های ویرایش شده ترجمه در موسسه را در اختیار ما می‌گذاشت. بنابراین هم از متن عربی و هم از متن فارسی همزمان برای پیش بردن کار بهره بردیم.

علاقه‌مندان برای استفاده از این نشست کافی است در ساعت ۱۵ روز ۲۷ آذر وارد لینک زیر شوند:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-zd9-ue7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.