سخنان چهره‌ها در «تریبون آزادی امام موسی صدر»
کاش مثل امام موسی صدر می‌اندیشیدیم

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی 

الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ، شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد. امام صادق (ع)

یکی از مصادیق بارز و خوب این روایت، عزیز همه ما جناب امام موسی صدر است. بزرگداشت برای این عزیز گرفتن، یاد و خاطره ایشان را زنده کردن، خیلی خوب است و بحمدالله ظرف این چند سال، خانواده محترم ایشان با بضاعت مزجات توانسته‌اند یاد و خاطره ایشان را زنده نگه دارند.

آن چیزی که بنده می‌خواهم عرض کنم این است که جای سبک زندگی، مشی و منش امام موسی صدر در نوشته‌ها، فیلم‌ها و هر چیزی که در قالب هنر است، خالی است. جامعه ایرانی، جامعه مسلمان و حتی بالاتر از آن جامعه انسانی، سخت محتاج نگاه و سبک زندگی امام موسی صدر است که می‌تواند به عنوان یک الگو و به عنوان یک اسوه برای زمان ما حائز اهمیت باشد.

امام موسی صدر بسیار باهوش، زیرک و با اخلاق بود و آن چیزی که بر این می‌افزود این بود که ایشان با آینده هم آشنا بود و نسبت به آینده هم، آن تیزبینی و نگرش درست را داشت. وقتی از آقاموسی زنجانی – ایشان هم به ذکاوت، باهوشی، دقت‌نظر، تیزبینی و ریزبینی معروف هستند – سوال کردیم شما که با آقا موسی صدر بودید، آیا از خودتان با دقت‌تر، ظریف‌بین‌تر و عمیق‌تر کسی را سراغ دارید؟ ایشان فرمودند که آقا موسی صدر از من دقیق‌تر و تیزبین‌تر بود، من کلی‌نگر بودم ولی ایشان به احوالات ریز مخاطبانش دقت داشت و یک چیزهایی را می‌دید و پیگیری می‌کرد که ما اصلا در آن فضا نبودیم.

همین دقت و کلی‌نگری یکی از عوامل موفقیت امام موسی صدر بود که توانست اندیشه بلند خودش را عملی کند. برای مثال همین شعار «برای انسان گرد آمده‌ایم»، ایشان توانست به نحو خاص روی مقوله انسان سرمایه گذاری کند و دقت نظر نشان دهد. هر چند ایشان گفت و ما بدان نپرداختیم و متاسفانه جامعه ما پس از انقلاب نگاه درست ایشان را نشر نداد.

این موفقیت حاکی از این بود که ایشان دین، اسلام، شیعه، پیامبر و ائمه را درست فهمیده و به بطن قرآن تا حد و مرز خودشان خوب پی برده بود، و همچنین به این دلیل بود که عصاره تعلیمات انبیا و اولیا را که مقوله انسان و انسان‌سازی بود، دریافته بود.

متاسفانه آینده‌نگری ما ضعیف است. آن زمانی که غرب به نام اومانیسم تفکرات شیطانی و باطل خودش را تحت لوای انسان‌محوری رونق داد، انسان بزرگی مانند امام موسی صدر با سرفصل قرار‌دادن مقوله انسان، توانست افکار انبیا و روش و منش اولیای خدا را عملیاتی کند.

درخواست من به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی از همه خانواده بزرگ امام موسی صدر- افراد نزدیک و دور، کسانی که در لبنان یا ایران هستند – این است که جامعه امروز اسلام، شیعه و جامعه بشری به سبک زندگی امام موسی صدر نیاز دارد و متاسفانه در این زمینه کم‌تر کار شده یا اطلاعات بنده اندک است. ما در این کار به کمک شما می‌آییم؛ چرا که سبک زندگی و منش و روش و دیدگاه‌های امام موسی صدر، برای نسل نو و نسل جوان ما بسیار مورد احتیاج است.

با به وجود آمدن فضاهای مجازی و یک‌پارچه شدن دنیا از نظر اطلاعاتی، درمی‌یابیم که ای کاش زودتر مثل امام موسی صدر می‌اندیشیدیم تا برای امروز ذخیره داشتیم. می‌توانیم از همین حالا شروع کنیم و در همه ساختارها، نوشتاری، برگزاری همایش، فیلم، کتاب، سرودن شعر و قالب‌های هنری دیگر ابعاد فکری امام موسی صدر را نضج و رشد دهیم.

در مورد ابعاد دیگر شخصیت ایشان که کجا بود و چه شد و چه اتفاقاتی افتاد، کارهای زیادی انجام شده و سخن بسیارهم گفته شده، اما لایه معنوی و لایه روشمند زندگی، چه به لحاظ تعلیم و تربیت و چه مشی شخصی و دیدگاه‌هایشان را باید در قالب‌های هنری برای نسل نو و برای آینده مشخص کنیم. به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کل کشور برای همکاری در این زمینه با موسسه امام موسی صدر اعلام آمادگی می‌کنم.

بسیار تشنه این هستیم که بشنویم امام موسی صدر کجاست و حتی اگر نور چراغی از دور سوسو کند، با امید به سمت آن می‌رویم تا انشاالله ایشان را ببینیم؛ که بودن ایشان برای یک ساعت هم برای همه بشریت غنیمت است. به سهم خودمان امیدواریم و به کمک خانواده ایشان و همه دست اندرکاران کشور چه امنیتی و چه سیاسی، تلاش می‌کنیم که به راه حل خوبی برای این معضل برسیم و آن را حل کنیم. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.