مطالب رسانه‌ها در چهل‌ویکمین سالروز ربودن
امام موسی صدر زنده است/ حکایتی ناتمام، اما جاودانه

۴۱سال از مصادره آزادی او می‌گذرد…

امام صدر و ۲همراهش ۹شهریور ۱۳۵۷ در پی سفر رسمی به لیبی برای دیدار با معمر قذافی ربوده شدند و بیش از چهاردهه از ناپدیدسازی اجباری و اسارت آنها گذشته است. اسارتی که هنوز پایان نیافته و نیازمند تلاش جدی مسئولان و دولتمردان ایران و تمام کشورهای اسلامی است تا آزادی امام صدر و همراهانش به آنها بازگردانده شود.

در این گزارش مروری داریم بر برخی مطالبی که رسانه‌ها و افراد مختلف به مناسبت سالروز ربایش امام صدر نوشته‌اند.

  • خبرگزاری خبرآنلاین
    فیروزان: امام موسی صدر زنده است/ اخبار امام را در زندان های مختلف داریم

مهدی فیروزان، داماد امام موسی صدر در مصاحبه با خبرگزاری خبرآنلاین اشاره می‌کند: «اخباری که تایید کند امام موسی صدر زنده نیست وجود ندارد و همه آنهایی که گفته اند امام موسی صدر در قید حیات نیست باعث تاخیر در پیگیری امام موسی صدر شدند… در همه مواردی که با تحلیل حکم ممات کسانی صادر شده، مشخص شده که اشتباه صورت گرفته است. در قضیه تندگویان وزیر نفت ما همه می گفتند او در قید حیات است. زمانی که برخی از مقامات ایران پذیرفتند که ایشان به شهادت رسیده است، و به عراق گفتند اگر ایشان به شهادت رسیده پیکر او را به ما تحویل دهید تندگویان به شهادت رسید. پیکری که از تندگویان به ایران رسید پیکر کسی بود که به تازگی کشته شده بود.»

فیروزان همچنین عنوان می‌کند: «هیچ خبری مبنی بر شهادت امام موسی صدر نیست. همه اخباری که در لیبی هست حیات ایشان را تایید می کند، مثل اینکه ایشان تا سال ۲۰۰۲ در فلان زندان بود…. زندانبانان ایشان این گزارش را می دهند. کسی که می گوید پاسپورت امام موسی صدر را جعل کرده و با آن به ایتالیا سفر کرده موجود است. همه سناریوها بعد از انقلاب لیبی مشخص شد دروغ است. از طرف مقابل در زمان های مختلف ما اخبار امام را در زندان های مختلف و جاهای مختلف داریم.»

داماد امام موسی صدر درباره پیگیری‌های مستقیم از لیبی می‌گوید:‌«من خودم به لیبی رفتم. قبل از انقلاب لیبی چهار مرکز اطلاعاتی وجود داشت. دومی یک تشکیلات اطلاعاتی بود که زیر نظر دفتر قذافی بود. تشکیلات اطلاعاتی سوم در ارتش بود. چهارمی که گروه خاصی بودند نامش “نسر” به معنای عقاب بود که پیچیده ترین دستگاه امنیتی بود. دولت انقلاب در زمان آقای عبدالجلیل، اسناد و اطلاعات همه این ها را در مجموعه ای جمع کرد و نامش را کمیته امنیت عالی گذاشت. ما به لیبی رفتیم ، مذاکره کردیم و این اسناد را دیدیم. توسط دادستان لیبی و به دستور عبدالجلیل اولین نخست وزیر پس از انقلاب در قبال تعهداتی که به دولت لبنان داد همه این اسناد برداشته شد. ما وزیر دادگستری را دیدیم. او گفت که قضیه امام موسی صدر قضیه آدم ربایی است، ایشان به شهادت نرسیده و ما باید سریعا پیگیری کنیم.»

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید: مصاحبه خبرآنلاین

  • توییت دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی
    هیچ ادله‌ قوی برای شهادت او وجود ندارد

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر می‌نویسد: «در سالروز ربایش امام موسی صدر، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین، به‌رغم گذشت ۴۱ سال، «امام» همچنان حضور چشمگیر و درخشانی در خرد و وجدان مردم لبنان و منطقه دارد./ علیرغم سقوط قذافی و تلاش های فراوان برای یافتن امام ، اما هنوز ادله ای قوی بر شهادت وی اقامه نمی شود.»

توییت رهبر سیاسی دروزی های لبنان
روشن کردن حقیقت بر هر کارى مقدم است

ولید جنبلاط، رهبر سیاسی دروزی های لبنان و رئیس حزب ترقى خواه سوسیالیست در صفحه شخصی خود در توییتر می‌نویسد: «شرایط پیچیده و منافع درهم تنیده‌اى که به ربودن امام موسى صدر منجر شده است، هرچه باشد، روشن کردن حقیقت بر هر کارى مقدم است.»

  • یادداشت رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی
    دین امام موسی صدر، یک دین گفت‌وگویی است

دکتر رسولی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی در یادداشتی که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد ربودن در صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر کرده،‌ می‌نویسد‌: «دین در خدمت انسان! … “کار دین آسان کردن وضع انسان و موفقیت او در زندگی است و نه منفعت و مصلحتی فراتر از آن”. دین امام موسی صدر به باور من یک دین گفت‌وگویی (dialogical religion) است. منطق گفت‌وگویی در نقطه کانونی آرای امام موسی صدر قرار دارد. منظور از گفت‌وگو صرف هم‌سخنی و یا تبادل آراء و آموزه ها نیست بلکه نوعی هم‌افزایی در حل یک معضل است؛ این معضل می‌تواند یک معضل دینی در معنای تعارض باورها و عقاید، یک معضل و بن‌بست سیاسی، یک معضل نظامی و جنگ و خون‌ریزی و یا یک معضل اقتصادی باشد. برخلاف برخی عالمان و فقیهان دینی که رویکردی انحصارگرایانه به دین دارند و حقیقت را به تمامه تنها در نزد خودشان می بینند و در عمل به دینداری مناسکی -که به باورشان تضمین کننده نجات در آخرت است- اکتفا می کنند و در هنگام مواجهه با چالش های اساسی در زندگی بشری؛ چه در سطح جهانی، و چه حتی ملی و منطقه ای، منفعلانه و دنیاگریزانه موضع می گیرند، امام موسی صدر همه‌ باورها، ارزش‌ها، و دستورالعمل‌های دینی را در رویکردی الهی و شمول گرایانه به انسان و جهان، برای تعامل در همزیستی انسان‌ها از هر مذهب و دین، و در تلاش برای گره‌گشایی گونه های مختلف معضلات اجتماعی معنا می‌کند.»

  • خبرگزاری ایسنا
    امام موسی صدر؛ حکایتی ناتمام، اما جاودانه

عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در این یادداشتی که در ایسنا منتشر شده، می‌نویسد: «امام موسی با تَبَر جادویی‌اش، مرزهای پولادین تعصب‌های جاهلیت دوران خویش را مقتدرانه فروریخت و با لهجه شیرین فارسی‌اش گفت‌وگوهای بی‌مرز  و بی‌واسطه را جایگزین آن کرد و در این مسیر، سر از پا نمی‌شناخت. «سید» با درک و فهمی صحیح از  «اسلام» و «انسان» توانست از پایگاه مسجد، حسینیه، کلیسا و هر دَیْر و معبدی و کوی و برزنی برای تحقق هدف والایش که همان راه روشن توحید و اخلاق بود بهره گیرد و مؤمنان را با همه تفاوتشان دور خود گرد آورد تا تنها خدای یگانه را پرستش کنند.

در ملاقات هفته گذشته‌ام با اسقف عصام یوحنا درویش، رئیس اسقف‌های مسیحیان روم کاتولیک منطقه فرزل، زحله و بقاع لبنان به بازدید از کلیسا و مجموعه مذهبی و تاریخی بزرگ «سیده النجاه» دعوت شدم. اسقف درویش شخصاً مرا همراهی کرد و به تفصیل آیین‌های مذهبی و خدمات اجتماعی زیرمجموعه خود را برایم شرح داد. بخش مستند و نمایشگاه عکس و سیر تاریخی چند صد ساله کلیسا برای وی اهمیت بسیار زیادی داشت. هنگام بازدید، ناگهان دستم را گرفت و با سرعت به سمت تابلویی برد که نشان از بازدید امام موسی صدر در تیرماه سال ١٣۵۴  از این کلیسا  و گفت‌وگویش با اسقف وقت یوحنا بسول داشت. وی بازدید صدر را قطعه‌ای مهم از تاریخ این کلیسا می‌دانست و به آن سخت افتخار می‌کرد.»

متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: یادداشت ایسنا

  • خبرگزاری مهر
    امام صدر ثابت کرد که فرهنگ دینی برای نیازهای انسان معاصر کافی است

خبرگزاری مهر به مناسبت نهم شهریور، با رشاد حسن‌اف، مترجم آثار امام موسی صدر به زبان ترکی آذربایجانی گفت‌وگو کرده است. حسن‌اف از اسلام‌گرایان سرشناس جمهوری آذربایجان است و هم‌اکنون در دانشگاه سلطان قابوس عمان به تحصیل در مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات عرب اشتغال دارد. او در این مصاحبه عنوان می‌کند: «نگاه امام موسی صدر به دین و تاریخ اسلام بسیار واقع بینانه است و با نیاز طبعی انسان سازگاری دارد. او به فهم عصری از کلام الله اعتقاد دارد و بر این مبنا انسان می‌تواند نیازهای امروزین خود و مساله‌های نوینش را با مراجعه به کتاب خدا برطرف کند. خوانش عصری امام صدر از کلام خدا هم نیازهای جسمی و هم نیازهای معنوی را در نظر می‌گیرد، چرا که به باور امام صدر قرآن کتاب عمل و کتاب زندگی است. به همین دلیل نیز برای انسان معاصر قانع کننده است و بویژه این نگاه توانسته در لبنان اثر بگذارد و موفق شود. فراموش نکنید که در لبنان پیروان همه ادیان امام موسی صدر را قبول داشتند و به او به عنوان یک منجی نگاه می‌کردند و علاقه به او فقط مخصوص شیعیان این کشور نبوده است.»

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید: خبرگزاری مهر

  • خبرگزاری مهر
    پرونده ربودن امام صدر باید به دلایل انسانی و نه صرفا اسلامی پیگیری شود

به مناسبت چهل و یکمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر با صلاح فحص نماینده جنبش امل در تهران به گفت‌وگو نشستیم. فحص در این گفت‌وگو عنوان می‌کند: «متاسفانه ۴۱ سال از ربودن امام موسی صدر می‌گذرد و هنوز سرنوشت ایشان روشن نشده است و پیگیری این مساله باید به دلایل انسانی و نه صرفا اسلامی، انجام شود. امام موسی صدر یک شخصیت معمولی نبود که در خیابان تصادف کند و ناشناس به بیمارستان برده شود یا… او توانسته بود مقاومت ایجاد کند، امام صدر توانست رفع حرمان کند و اسلام واقعی را در اجتماع پیاده کند. بنابراین نمی‌توان گفت که او یک شخصیت معمولی بوده که ربوده شده و ضرورتی بر پیگیری سرنوشت او نیست! امام صدر احیاگر یک ملت بود و خط پیغمبر را دوباره احیا کرد.»

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید: خبرگزاری مهر

  • خبرگزاری ایلنا
    چرا باید پیگیر پرونده امام موسی صدر بود

حمید قزوینی، محقق و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی در یادداشتی که در ایلنا منتشر شده، می‌نویسد: «یکی از پرسش‌های بعضاً مطرح این است که با گذشت زمانِ طولانی از آغاز ماجرا و مرگ قذافی و سقوط دولت او چه دلیلی برای پیگیری این پرونده وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت مهمترین دلیل پیگیری این پرونده، اصل واقعه یعنی ربوده شدن امام موسی صدر و عدم رهایی او و دو همراهش است. به تعبیر اهل فلسفه، علت مبقیه در حدوث آن است. در حقیقت چنانچه این جنایت در زمان مشخصی خاتمه یافته بود، اکنون می‌شد درباره آن به گونه‌ی دیگری سخن گفت اما تداوم ربایش به عنوان یک جرم مستمر، و قرائن مختلف مبنی بر حیات ایشان تا مدت‌ها پس از ربوده شدن، ضرورت پیگیری را از نظر اخلاقی، عقلی و قانونی مورد تاکید قرار می‌دهد.»

متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: خبرگزاری ایلنا

  • خبرگزاری ایرنا
    ما در ایران با امام موسی بسیار دیر آشنا شدیم

خبرگزاری ایرنا به مناسبت سالروز ربودن امام موسی صدر در مصاحبه‌ با مهدی فرخیان، پژوهشگر حوزه اندیشه و مترجم و ویراستار آثار امام موسی صدر به بررسی اندیشه امام پرداخته است. فرخیان در بخشی از این گفت‌وگو می‌گوید: «امام موسی صدر همچون افرادی نظیر مرحوم طالقانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و مرحوم محمدتقی شریعتی از جمله روحانیونی بودند که در مواجهه با دنیای جدید، با بهره گرفتن از روش و متدولوژی شناخته شده علوم دینی، در تلاش بودند تا نگاه و رویکردی از دین را ارائه دهند که مطابق با مسائل انسان امروز و پاسخگو به چالش های عصر مدرنیته باشد… ما در ایران با امام موسی بسیار دیر آشنا شدیم. در کشور ما حتی در میان جامعه نخبگان، ایشان را بیشتر به عنوان شخصیتی سیاسی می‌شناسند تا یک شخصیت علمی. در حالی که امام موسی صدر علی‌الخصوص در حوزه دین شناسی جایگاه بسیار مهمی دارند.»

متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید:‌ خبرگزاری ایرنا

  • روزنامه اصفهان زیبا
    برای انسان بود که…

مهدیه پالیزبان، عضو گروه یاران صدر در یادداشتی که به مناسبت سالروز اسیرشدن امام موسی صدر در روزنامه اصفهان زیبا منتشر شده، می‌نویسد: «نهـم شـهریور ۱۳۵۷، سـاعت ۲ بعدازظهـر مقابـل هتل الشاطی طرابلس، پایتخت لیبی، سه مرد سوار ماشینی با پلاک دولتـی می‌شـوند تا به ملاقات قذافی بروند. آنان هنـوز از ایـن ملاقات بازنگشته‌اند… برای انسان بـود که به سفر پر خطر لیبی رفت. با وجود آنکه می‌دانست قذافی قابل اعتماد نیست. اما گفت برای تمام شدن جنگ داخلی، اگر این سـفرکمـی هـم مؤثـر باشـد باید رفت. رفت و چهل و یک سال را در اسارت گذراند. اسارت و بی‌خبـری. اسارتی که هنوز ادامه دارد و اراده‌ای برای پایان دادن به آن نیسـت.»

متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: یادداشت اصفهان زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.