پنجاه‌ودومین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
اخوت انسانی در اندیشه امام صدر

موضوع اخوت انسانی از فضای متنوع، چند فرهنگی، چند دینی، چند مذهبی در دنیای امروز و همین‌طور در جهان اسلام ناشی می‌شود و پرداختن به این موضوع به علت وجود شکاف‌های انسانی است که در جامعه امروز به‌وجود آمده است. در خوانش‌‌های دینی از ادبیات قرآنی، روایی، عرفانی و فلسفی، در جست‌وجوی کلیدواژه‌هایی هستیم که این شکاف‌ها را به گونه‌ای ترمیم کند و انسان‌ها را گرد هم آورد. در واقع، در استفاده از آثار بزرگان به‌گونه‌ای، به دنبال پر کردن گوشه‌هایی از این حفره‌های انسانی هستیم تا بتوانیم نظم اجتماعی و انسانی را به جامعه امروز مسلمانان بازگردانیم.

خلاصه درس‌گفتار

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی است. او مدرک دکتری در رشته تاریخ تمدن ملل اسلامی را از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دریافت کرده است. «تاویل عرفانی و تفسیر باطنی»، «کاوش‌های نظری در الهیات و تمدن» و «رنج عرفانی و شور اجتماعی» از جمله آثار منتشر شده از دکتر بابایی است.

1 دیدگاه برای “اخوت انسانی در اندیشه امام صدر

  1. محمد رضا حشمت خواه گفته:

    این اخوت انسانی همان است که در گفتار سعدی شیرازی نیز دیده می شود. بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار این گفتار سعدی وام گرفته از حدیث امام صادق علیه السلام است که مؤمنین همچون اعضای یک پیکر می باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.