بیانیه خانواده امام صدر درباره شایعات مربوط به بازداشت هانیبال قذافی

خانواده امام موسی صدر در بیانیه ای مفصل به شایعات و اتهاماتی که اخیرا پیرامون بازداشت هانیبال قذافی مطرح شده است، ‌پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در هفته گذشته شایعات متعددی پیرامون بازداشت هانیبال قذافی، ‌پسر معمر قذافی در لبنان مطرح شد. ابتدا این شایعه عنوان شد که با فشارهای روسیه و سوریه هانیبال قذافی آزاد شده است و سپس خبر درخواست وزیر دادگستری لبنان از سازمان بازرسی مرکزی برای تحقیق درباره غیرقانونی بودن بازداشت هانیبال منتشر شد.

بر همین اساس کمیته رسمی پیگیری پرونده ربودن امام موسی صدر و دو همراهش در بیانیه ای بر نادرست بودن این شایعات تاکید کرد. خانواده امام موسی صدر نیز در بیانیه ای مفصل به شایعات و اتهاماتی که در این باره مطرح شده است، ‌پاسخ گفت. متن بیانیه خانواده را در ادامه می خوانید.

خانواده امام موسی صدر موارد زیر را درباره بازداشت هانیبال قذافی اعلام می کنند:

۱.خانواده امام صدر همواره بر رجوع به قانون برای پیگیری مسئله امام موسی صدر و دو یار همراهش و آزادی آنان از محل بازداشتشان در لیبی تاکید کرده است.

۲. بر اساس نکته اول،‌ خانواده استفاده از هر وسیله یا ابزار غیر قانونی را رد کرده است.
گفتنی است که بازداشت هانیبال قذافی بر اساس حکم پلیس بین الملل صورت گرفته است. این حکم با درخواست مقامات لیبیایی و به دلیل جرم هایی است که هانیبال در دوران حکومت پدرش مرتکب شده است. پس از این بود که خانواده امام از طریق وکلای قانونی خود درخواست بازجویی او را به دادگاه تسلیم کرد وهیچ برنامه ای از پیش تعیین شده در این باره وجود نداشته است. آنچه اتفاق افتاد این بود که بازرس قضایی، زاهر حماده پس از بازپرسی، به جرم کتمان اطلاعات و طبق مقررات و موافقت دادستان کل کشور حکم بازداشت او را صادر کرد.سپس خانواده امام در چارچوب بازپرسی قضایی و هنگامی که بازپرس مطلع شد که در دوران حکومت معمر قذافی، هانیبال قذافی سرپرست زندان های سیاسی در لیبی بود، شکایتی علیه او به جرم دخالت پسینی در جرم ربایش مستمر تنظیم کرد و در همین زمینه قاضی تحقیق او را بازجویی کرد. ضمنا مدت عقوبت جنایت هایی که ذکر شد قطعا بیش از ۳ سال است. علاوه بر این که هانیبال اطلاعات جدید و مهمی را فاش کرده است، هم درباره مکان بازداشت امام و هم اطلاعاتی درباره نام شخصیت های امنیتیِ لیبیایی که در سفر ساختگی جای امام و دوهمراهش از طرابلس لیبی به رم سفر کردند.

۳. هانیبال قذافی همچنین به جرم های دیگری متهم شد از جمله تهدید و توهین به قاضی و دستگاه قضایی لبنان و همچنین تشویق به ربودن یکی از هم وطنان لبنانی در لیبی و دیگر اتهامات. اما خانواده امام در هیچ کدام از این پرونده ها دخالتی نداشتند.

۴. این سخن که هانیبال در دوران ربودن امام کودکی بیش نبوده بیشتر برای گمراه کردن مسئولان این پرونده است. خانواده امام در این پرونده ربایش اتهامی مبنى بر دست داشتن هانیبال در ربودن امام وارد نکرده است. اما اتهام از آنجاست که جرم ربودن همچنان مستمر است و هانیبال در دوران بزرگسالی یکی از مسئولیت های امنیتی را در نظام ۴٢ ساله پدرش به عهده گرفت.

۵. این که هانیبال قذافی پناهندگی سیاسی در یکی از کشورهای برادر عرب دارد، ضامن مصونیت او نیست و تبعات قانونی در این باره ندارد.

۶. دولت های پی در پی لبنان در بیانیه های هیئت وزیران، مسئولیت پیگیری ربودن امام و دو همراهش را به عنوان قضیه ای ملی و به حق به عهده گرفته است و بر هر یک از مسئولان و مقامات لبنانی است که حامی این قضیه باشند و مانع هر گونه عادی سازی روابط با لیبی. تا زمانی که دولت لیبی در پرونده به شکل شایسته ای همکاری لازم را انجام ندهد و تا زمانی که بندهای متعدد توافق نامه میان لبنان و لیبی اجرا نشده است از جمله اجرای نقشه جست وجوی اماکن بازداشت و بازجویی مقامات سابق دولت لیبی با حضور دبیر کمیته رسمی پیگیری لبنانی.

۷. تهدید به طرح شکایت در مجامع بین المللی و حقوق بشری در پرونده هانیبال مصداق ندارد و مسئولین لبنانی پاسخ درخور و شایسته ای به آن پیش از این داده اند.

۸. در پایان خانواده اعتماد خود را به دادگاه و قوه قضایی لبنان اعلام می دارد و خواستار حمایت همه جانبه از کمیته رسمی پیگیری پرونده ربودن امام و دو همراهش و همچنین قدردان تلاش های مجدانه ریاست محترم پارلمان لبنان، جناب آقای نبیه بری برای آزادی و بازگشت امام صدر به خانواده، میهن و علاقه مندان و نیز صحنه عمل وجهادشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.