امام صدر

بیانیه کمیته رسمی پیگیری قضیه امام موسی صدر در واکنش به اظهارات احمد جبرئیل

کمیته رسمی پیگیری قضیه امام موسی صدر روز سه شنبه، ۱۵ آوریل برابر با ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ در واکنش به اظهارات اخیر احمد جبریل، یکی از شخصیت‌های جبهه مردمی آزادسازی فلسطین درباره امام موسی صدر، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، احمد جبریل روز گذشته با حضور در شبکه تلویزیونی المیادین، سخنانی را درباره امام صدر و دو یار همراهش که در سفر به لیبی ربوده شدند، بر زبان آورد. کمیته رسمی پیگیری قضیه ربودن نیز در واکنش به این سخنان بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان به شرح زیر است:

«احمد جبریل از طریق یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای و با تحلیل‌های شخصی خود تلاش کرد افکار عمومی را فریب دهد و معمر قذافی را از جنایت ربایش امام صدر و دو برادر عزیزش تبرئه کند.

اظهارات احمد جبریل بر خلاف موارد زیر است:

  • آنچه تحقیقات دستگاه قضایی لبنان و لیبی و ایتالیا مبنی بر مسئولیت معمر قذافی و رژیمش در جنایت ناپدید‌شدن امام و یارانش اثبات کرده است.
  • آنچه خود معمر قذافی به آن اعتراف کرده است.
  • اظهارات علنی سران سابق و فعلی لیبی و شخصیت‌های طرفدار یا مخالف قذافی مبنی بر اینکه خود قذافی دستور ربایش امام و یارانش را صادر کرده است.
  • اظهارات ۱۰ صفحه‌ای هانیبال قذافی در برابر زاهر حماده، قاضی تحقیق دادگاه لبنان.
  • آنچه عقل و منطق و حق و حقیقت حکم می‌کند.

اما عجیب اینکه جبریل ادعا می‌کند که قذافی به امام کمک مالی می‌کرد!!!! علی رغم اینکه امام کسی نیست که برای عدم دریافت کمک‌های مالی مشکوک نیاز به شهادت داشته باشد، اما باید به اطلاع برسانیم که نزدیکان قذافی و یارانش در تحقیقات قضایی لبنان به قطع یقین گفته‌اند که امام صدر با معمر قذافی اختلاف شدیدی داشت و از او هیچ پولی دریافت نکرده است.

اما عجیب‌تر اینکه جبریل نظریه‌ای را مطرح کرده است که نه ما ونه هیچ فرد دیگری روی کره زمین از آن اطلاعی نداشتیم و آن هم این است که امام با معمر قذافی هیچ گونه اختلاف سیاسی نداشته است. این درحالی‌ست که  مرحوم هواری بومدین، رییس جمهور وقت الجزائر، برای دیدار امام صدر با  قذافی -بنابر توصیه خودش-  پادرمیانی کرد  تا معمر قذافی را از حمایت مالی مزدوران بازدارد. هواری بومدین دریافته بود که امام صدر به منظور اجرای قطعنامه شماره ۴۲۵ شورای امنیت، به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کند و در تلاش است که به آتش بس و پایان خون ریزی‌ها برسد. همه جهانیان حجم اختلافات شدید میان امام و قذافی درباره جنگ داخلی در لبنان و قصد قذافی برای آواره کردن مسیحیان واعمال سیاست زمینه سوخته در جنوب کشور را می‌دانستند؛ سیاستی که جبریل و گروهش یکی از ابزارهای آن بودند و چاد گواه این موضوع است.

به علاوه گزارش ویژه مجلس سنای ایتالیا درباره امام صدر و قضیه او نشان از تناقض بسیار میان سطح فکری امام و قذافی دارد.

علاوه بر همه اینها، عبدالسلام جلود معاون سابق معمر قذافی در ماه ژوئن ۱۹۷۶میلادی به لبنان سفر کرد و دو ماه در این کشور ماند و با همه گروه‌ها در لبنان به غیر از امام موسی صدر دیدار کرد.

اما سخنان جبریل درباره حضور امام صدر در جشن بزرگداشت انقلاب لیبی مضحکه است. همه تحقیقات ثابت  کرده است که امام در آن مراسم شرکت نکرد و به هیچ وجه هم قصد شرکت در آن را نداشت. به علاوه اینکه وزارت خارجه لیبی خود در بیانیه ای مورخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ اعلام کرد که امام صدر و ۲ یارش در تاریخ ۳۱ اوت ۱۹۷۸ لیبی را به مقصد رم ترک کردند. همگان می دانند که علت حضور جبریل و دیگران در لیبی دریافت پول و کمک‌های قذافی‌ست.

در پایان ما در کمیته رسمی پیگیری قضیه امام صدر اعلام می کنیم که به هیچ وجه نسبت به پاسخ مفصل به هر گونه افترا و ستم در حق امام صدر و ۲ یار همراهش و نیز قضیه مقدس آنها کوتاهی نخواهیم کرد تا آن‌گاه که این ۳ عزیز را بین خود و دیگران را در زندان ببینیم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.