سالگرد شهادت شهید صدر و بنت الهدی

چهلمین سالگرد شهادت خواهر و برادری اندیشمند که با جهل و ظلم مبارزه می‌کردند

امروز، ۱۹ فروردین، برابر با سالروز درگذشت آیت الله سیدمحمد باقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی صدر است. خواهر و برادری اندیشمند که ویژگی اصلی آنها علم، نوشتن و تحقیق و مبارزه با جهل و ظلم از همین راه بود.

آیت‌الله سید محمدباقر صدر از علمای برجسته خاندان صدر، تاثیر مهمی بر بسیاری از اندیشمندان پس از خود گذاشته است و بیشتر کتاب‌هایش در قالب منابع مطالعاتی حوزه‌های مختلف تفکر اسلامی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مطالعه و بررسی می‌شود.
آنها برای کسب علم به نجف مهاجرت کرده بودند و مهم‌ترین استاد بنت‌الهدی صدر، برادرش سیدمحمدباقر بود. می‌توان او را نخستین بانوی شیعه دانست که برای تربیت زنان و دختران عراقی وارد عرصه داستان‌نویسی شد.

فاطمه طباطبایی، خواهرزاده امام موسی صدر در خاطراتی از بانو بنت‌الهدی و جلسات بحث او که در کتاب منتشر شده، نقل می‌کند:

«خاله‌ام، فاطمه خانم صدر (همسر شهید صدر)، با مادر و خواهر همسرش در یک خانه زندگی می‌کردند. مادر شهید صدر خانم پرنفوذی بود. افراد و خانم های زیادی هر روز عصر به دیدن ایشان و دخترش، بنت‌الهدی یعنی سیده آمنه می‌آمدند.
چون عربی حرف می‌زدند، نمی‌فهمیدم چه می‌گویند. ولی هر روز عصر این جلسۀ دوستانه برقرار بود. با چای و بیسکوئیت هم پذیرایی می‌شدند. بنت‌الهدی دبیر تعلیمات دینی بود و در دبیرستان‌های کاظمین و بغداد درس می‌داد. در نجف هم همین‌طور. به‌خاطر دارم دربارۀ محتوای دو تا از کتاب‌های شهید صدر یعنی اقتصادنا و فلسفتنا صحبت می‌کردند. و خاله می‌گفت راجع به معارف اسلامی و اعتقادی بحث می‌کنند. چون در بغداد عده‌ای ضد دین فعالیت می‌کنند، اینها پاسخ آن شبهات را می‌دهند. بنت‌الهدی در حال نگارش کتاب‌هایی هم در همین زمینه‌ها بود.»


امکان خرید آنلاین آثار آیت الله سید محمدباقر صدر و بنت الهدی صدر
کتاب‌های آیت الله سید محمدباقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر در فروشگاه آنلاین محصولات موسسه امام موسی صدر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. برای سفارش و خرید اینترنتی لینک‌های زیر را دنبال کنید:
آثار شهیده بنت‌الهدی صدر
آثار عربی شهید آیت الله سید محمدباقر صدر
آثار فارسی شهید شهید آیت الله سید محمدباقر صدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.