Skip to content
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری
  • سایت قدیم
موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدرموسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
  • خانه
  • درباره امام
    • زندگینامه
    • پرونده ربودن
    • امامی در کلیسا
    • موسسات لبنان
      • مقاله و یادداشت
  • فروشگاه
  • اخبار
    • اخبار عمومی
    • اخبار انتشارات
    • اخبار پیگیری
  • اندیشه و عمل
  • تاریخ شفاهی
  • کتابخانه
  • چندرسانه‌ای
  • نمایه آثار
  • سبد خرید
    • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

  • سبد خرید

    سبد خرید

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بخش آموزش موسسات امام صدر

این بخش برای آموزش و مراقبت از کودکان و نوجوانان تاسیس شده است. مهدکودک، مدرسه، آموزش پشتیبان و سرپرستی دختران ‌یتیم‌ از اجزای مختلف این بخش هستند.

مهد کودک تاسیس: ‌۱۹۶۹ میلادی - ۱۳۴۸ شمسی

در این بخش، کودکان دختر و پسر ۳ تا ۵ سال در مؤسسات پذیرش می‌شوند. در مهدکودک موسسات، کودکان مفاهیم را در قالب بازی و رنگ‌آمیزی و تمرین‌های ساده می‌آموزند. آنها یاد می‌گیرند که: شاد باشند و به خانواده، اجتماع، محیط زیست و وطن عشق بورزند. به کودکان فرصت تجربه و کشف و یادگیری داده می‌شود. شعایر مذهبی، مسائل ایمنی و بهداشتی با زبان خودشان به آنها آموزش داده می‌شود تا اندک اندک برایشان نهادینه ‌شود. ‎پس از پایان دوره ۲ ساله مهدکودک، کودکان از ۶ سالگی وارد دوره اول آموزشی در مدرسه رحاب الزهراء می‌شوند.

آموزش پایه دبستان تا دبیرستان / تاسیس: ۱۹۸۱ میلادی - ۱۳۶۰ شمسی

آموزش‌های پایه در مدرسه رحاب‌الزهراء از اول تا ششم دبستان مطابق نظام رسمی آموزش لبنان ارائه می‌شود. دانش‌آموزانی که برای تحصیل به مؤسسات می‌آیند، از خانواده‌های محروم لبنان و ایتام هستند.در سال‌های اخیر با توجه به سطح درسی و پرورشی مدرسه و رسیدگی‌های ویژه، شماری از خانواده‌های غیرمحروم نیز تمایل دارند فرزندان آنها در این مدرسه درس بخوانند. از همین رو عده‌ای از آنها در مدرسه پذیرش می‌شوند.
این مدرسه برای دختران فعالیت می‌کند اما به شکل محدود، فرزندان پسر خانواده‌هایی که دخترانشان در موسسات درس می‌خوانند نیز با تقاضای خانواده‌ها در رحاب الزهرا پذیرش می‌شوند. وجه تمایز این مدرسه با دیگر مدارس در هویت بخشی به دانش‌آموزان مدرسه است. دانش‌آموزان در کنار آموزش تحصیلی، در بسیاری از فعالیت‌ها و کارگاه‌های آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و خدماتی مشارکت می‌کنند و می‌آموزند که چگونه در جایگاه شهروندی فعال در اجتماع فعالیت کنند.
آموزش موسیقی در گروه کر، آموزش قرآن، استعدادیابی در بخش Kids Genius و عضویت در گروه پیشاهنگی از جمله فعالیت‌های متفاوت مدرسه رحاب‌الزهراء است. هدف این فعالیت‌ها، رشد دادن همه ابعاد جسمی، احساسی، عقلی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان با شیوه‌های آموزشی نو است.
دانش‌آموزان پس از به پایان رسیدن دوره‌ دبستان، دوره‌ سه ساله‌ تعلیمات اساسی را می‌گذارند و در ادامه وارد دبیرستان می‌شوند.

آموزش‌ استثنایی - آموزش پشتیبان / تأسیس ۱۹۹۷ میلادی - ۱۳۷۶ شمسی

بخش آموزش استثنایی در سال ۱۹۹۷ برای رسیدگی به آن دسته از دانش‌آموزان مدرسه رحاب‌الزهرا که نیازهای ویژه دارند تأسیس شد. در پایان سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ زمانی که وزارت امور اجتماعی حمایت‌های مالی را از آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آموزشی متوقف کرد، موسسات تصمیم به راه‌اندازی برنامه آموزش یکپارچه گرفت. در نتیجه این تصمیم، بخش «آموزش استثنایی» که بخش مستقلی بود، در مدرسه رحاب‌الزهرا ادغام شد و بخش «آموزش پشتیبان» نام گرفت.
دانش‌آموزانی که در این بخش پذیرش می‌شوند، کسانی هستند که از مشکلات آموزشی و یادگیری،  مشکلات حرکتی یا شنوایی رنج می‌برند، اما در عین حال از توان ذهنی کافی برای شرکت در کلاس‌های عادی مدرسه برخوردار هستند. آموزش دانش‌آموزان این بخش در کلاس مدرسه در کنار دیگر دانش آموزان یا بنا به نیاز در ۶۰٪ موارد جداگانه انجام می‌شود تا آنها را به سطح کلاس عادی برسانند.
معلمان و کادر آموزشی این بخش برای توانمندی بیشتر در دوره‌های تخصصی متعدد با موضوعات زیر شرکت می‌کنند:

  • ویژگی‌های دانش‌آموزان دارای مشکلات آموزشی
  • مسائل و مشکلات اختلال‌های آموزشی
  • روش‌های خاص و مختلف تعامل با دانش‌آموزان
  • روش تعدیل برنامه‌های آموزشی برای تطبیق با شرایط ویژه دانش‌آموزان
مهدکودک مادران‌ شاغل / تاسیس ۱۹۹۰ میلادی - ۱۳۶۹ شمسی

این بخش برای خدمت‌رسانی به مادران شاغل در بخش‌های مختلف موسسات در شهر صور است. از فرزندان کوچک و شیرخوار آنها در فضای مخصوص نگهداری و مراقبت می‌شود تا مادران هنگام کار، آسوده باشند.

سرپرستی دختران ‌یتیم‌ / تاسیس ۱۹۷۷ میلادی - ۱۳۵۶ شمسی

این بخش با سرپرستی دختران یتیم از ۵ سالگی، مراقبت و آموزش آنها به صورت شبانه‌روزی کار خود را آغاز کرد. در سال‌های نخست که شرایط ویژه همچون جنگ داخلی لبنان و افزایش قربانیان و از دست رفتن پدر یا مادر یا هردوی آنها بر شمار دختران یتیم می‌افزود، هر ساله حدود پانصد دختر در این بخش خیریه به سرپرستی گرفته می‌شدند.
همه نیازهای خوراکی، بهداشتی، آموزشی، پرورشی و اجتماعی آنها تا مقطع دانشگاه، از جمله ازدواج و کار، در بخش‌های مختلف موسسات برآورده می‌شود. برای رسیدن به این هدف، یعنی برآورده کردن نیازهای مختلف، بخش‌های زنجیره‌ای همچون فضاهای بهداشتی، تالار غذاخوری، درمانگاه و کارآموزی فنی حرفه‌ای در کنار ساختمان اصلی و خوابگاه تجهیز شده و فعالیت می‌کنند.

  سرپرستی دختران در خانواده  

تا پیش از سال ۲۰۰۲ میلادی، دختران به سرپرستی گرفته شده در موسسات به صورت شبانه‌روزی در مدرسه حضور داشتند و در خوابگاه‌ مدرسه اتاق و فضای شخصی برای آنها درنظر گرفته شده بود. اما با انجام تحقیقات و پژوهش‌های جدید، سازمان ملل اعلام کرد که برای رشد و شادابی بیشتر، بهتر است که این دانش‌آموزان ساعاتی را در کنار اعضای باقی‌مانده از خانواده یا فامیل که شایستگی پذیرش آنها را دارند، سپری کنند و مدارس شبانه‌روزی کم کم بخش شبانه را تعطیل کنند. از همین رو موسسات که پیش از اعلام سازمان ملل، این اقدام را آغاز کرده بود به آن سرعت بخشید. پس از پایان تحقیقات یک‌ساله برای بررسی وضعیت زندگی، خوراک و رفاه خانه، گروهی از دختران از شبانه‌روزی خارج شده و زیر نظر موسسات شب‌ها به خانه‌هایشان برگشتند.
برنامه روزانه دختران دانش آموز به این شکل شد که صبح‌ها با سرویس‌های موسسات به مدرسه می‌آیند، صبحانه می‌خوردند و بعد کلاس‌های درس را آغاز می‌کنند. بعد از کلاس و ناهار و نماز، تکالیف درسی را در کنار معلم‌ها انجام می‌دهند و نزدیک غروب با سرویس‌ها به خانه‌‌ی بستگانشان بازمی‌گردند.
دختران تا آنجا که مسافت راه و وضع خانوادگی‌شان اجازه دهد به خانه‌شان باز می‌گردند تا در سایه حمایت و مراقبت خانواده باشند.
یک گروه از کارشناسان روانشناسی و سلامت و بهداشت نیز در کنار این دختران یتیم چه در خانه و چه در محل تحصیل بر کارها و رفتارهای آنها اشراف و نظارت دارند. همچنین مربیان موسسات هفته‌ای یک مرتبه به خانه همه دانش‌آموزان سرکشی کرده و وضعیت آنها را بررسی می‌کنند تا با بروز مشکلات احتمالی آنها را برطرف کنند و دانش‌آموزان زندگی آرام و آسوده را تجربه کنند. این طرح اجازه گسترش دایره استفاده‌کنندگان از برنامه سرپرستی و خدمات گوناگون موسسات را می‌دهد و همچنین پدران و مادران را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.
با تصمیمات جدید و ارائه آموزش‌های لازم به گروهی از مادران برای پذیرش دختران در خانه و همچنین فاصله گرفتن از روزهای جنگ و ناامنی به ترتیب گروه‌های دیگر دختران به خانه‌ها منتقل شدند و بخش خوابگاه موسسات تعطیل شد. با این وجود خوابگاه شبانه‌روزی برچیده نشده و برای شرایط ضروری و خاص لبنان استفاده خواهد شد. چنانچه در سال ۲۰۰۶ میلادی، بخشی از دختران به سبب جنگ ۳۳ روزه و ویران شدن خانه‌ها برای مدتی به خوابگاه شبانه‌روزی بازگشتند.

  • درباره ما
  • شرایط و قوانین
  • راهنمای خرید
  • سوالات متداول
  • تماس با ما
  • فروشگاه‌ها
  • خانه
  • درباره امام
    • زندگینامه
    • پرونده ربودن
    • امامی در کلیسا
    • موسسات لبنان
      • مقاله و یادداشت
  • فروشگاه
  • اخبار
    • اخبار عمومی
    • اخبار انتشارات
    • اخبار پیگیری
  • اندیشه و عمل
  • تاریخ شفاهی
  • کتابخانه
  • چندرسانه‌ای
  • نمایه آثار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • حساب کاربری
  • سایت قدیم
 

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

عضویت