رونمایی کتاب این طور نیست بابا گفتارهای پدرانه امام موسی صدر با فززندانش

در نشست رونمایی کتاب «این‌طور نیست بابا؟» مطرح شد
امام صدر نماد فلسفهٔ جدیت و محبت

به گزارش مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر مراسم رونمایی از کتاب «این‌طور نیست بابا؟ گفتارهای پدرانهٔ سید موسی صدر با فرزندانش» عصر روز شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ در شهرکتاب مرکزی با حضور شماری از فرزندان تنی و معنوی امام موسی صدر برگزار شد.

اولویت زبان فارسی

در این دیدار خانم حورا صدر، دختر بزرگ امام صدر، به نمایندگی از برادران و خواهرش گفت: داستان سخنرانی‌های فارسی‌ای را که در این کتاب جمع‌آوری شده، برادرم در مقدمه ذکر کرده است. او ایده‌های ما را جمع کرد و به پرسش‌های مختلفی که ممکن بود برای خواننده مطرح شود در مقدمه پاسخ داد. برای نمونه این‌که چرا ما در آن مقطع پاریس بودیم و از لبنان بیرون آمدیم یا ناچار بودیم بیرون بیاییم. صدر افزود: نکتهٔ مهم دیگر این است که چرا این نوارها به فارسی است؟ چون ما در خانه به اصرار پدر و مادرم فارسی صحبت می‌کردیم. این در حالی است که در دوران حضور امام ما هر چند سال یک بار به ایران سفر می‌کردیم.
خانم صدر با اشاره به انسجام میان اندیشه و عمل امام موسی صدر گفت: تربیت آن‌چنان برای امام موسی صدر مهم است که قرآن را کتاب تربیت می‌دانند و پر کردن همین نوارها نشان‌دهندهٔ این است که ایشان از هیچ فرصتی برای تربیت فرزندانشان دریغ نمی‌کردند. به همین علت این کتاب یکی از مصادیق این انسجام فکر و عمل ایشان است. خوب یادم است که مادرم می‌گفتند شما کمتر با بچه‌ها هستید و بهتر است در مورد تربیت با بچه‌ها صحبت کنید. البته امام صدر معتقد بودند که رفتار من، در نهایت عامل و الگوی تربیت بچه‌هاست.

هفت ویژگی بارز «این‌طور نیست بابا؟»

سپس حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی به ذکر ویژگی‌های روش تربیتی امام موسی پرداخت و گفت به‌طور خاص این ۷ ویژگی منش امام در کتاب «این‌طور نیست بابا؟» بازتاب یافته است:
۱- طرح بحث بسیار خودمانی با اولویت‌بخشی به مسئلهٔ ارتباط میان‌نسلی
۲- اهتمام دقت علمی
۳- متنوع مباحث شامل مباحث سیاسی، اعتقادی و اخلاقی و مهم‌تر از همه مباحث تفسیری قرآنی
۴- دیالوگی بودن بحث‌ها و به‌کارگیری سبک یادگیری اکتشافی
۵- جذابیت و جدید بودن مسائل
۶- عدم تعطیلی مباحث حتی در سفر
۷- نگاه مثبت و امیدوارانه حتی در شرایط بسیار سخت لبنان

ربودن امام صدر و نشت خشونت

سپس نوبت به آقای دکتر محمود مهرمحمدی، سخنران دیگر این مراسم رسید. وی گفت اولین نکته‌ای که از این کتاب دریافتم، تعهد امام به تداوم این مباحث حتی در سفر بوده است. وی افزود گفتمان صلح، مهربانی و… به نوعی گفتمان اصیل اسلامی در مقابل گفتمان خشونت و عصیبت از برکات حضور امام است و اگر حضور امام در منطقه تداوم می‌یافت می‌توانیم با اطمینان بگوییم امروز حنای داعش و… رنگی نداشت.

فلسفه جدیت در زندگی یا غیرت زیستن

مهرمحمدی ضمن خوانش بخش‌هایی از کتاب، افزود مهم‌ترین برداشت من از این کتاب تأکید امام صدر روی غیرت زیستن است. این مسئله چرا مهم است؟ چون یکی از مشکلات دنیای فعلی این است که ما نسلی را تربیت نمی‌کنیم که برخوردار از غیرت زیستن و ملتزم به فلسفه‌ی جدیت در زندگی باشند. این در حالی است که خود امام صدر نماد این مفهوم است. بنابراین، مطالعه زندگی و آثار امام موسی صدر می‌تواند این مشکل فرهنگی فقر برخورداری از غیرت زیستن را پوشش دهد. غیرت زیستن یعنی تعهد به ارزشمند بودن زندگی، تلاش برای ارتقای کیفیت آن، پرهیز از بطالت و بی‌تفاوتی، حفظ شور و انگیزهٔ زندگی، تلاش برای پیشرفت و تعالی و پرهیز از روزمرگی. مهاجرت امام به لبنان نیز محصول همین جدیت است. نهادسازی از سوی ایشان نیز از نشانه‌های این فلسفه است و توجه به عرض زندگی به جای طول آن نیز یکی دیگر از این نشانه‌هاست.

در پایان این نشست ملیحهٔ صدر، دختر کوچک امام در سخنانی کوتاه گفت چیزی که من به سختی یادم می‌آید، این است که وقتی امام میان ما بودند، وجودشان بسیار پررنگ بود. روششان در رفتار، مبتنی بر مهربانی بود. او افزود به خاطر می‌آورم که رابطهٔ ایشان با مادرم بسیار عاشقانه، محترمانه و تعاملی بود و این رابطه هم طرح‌های بزرگ را در بر می‌گرفت و هم مدیریت خانه را.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.