دیدار خانوادهٔ امام موسی صدر با اسقف نیفون صیقلی

روز دوم سفر خانوادهٔ امام موسی صدر به روسیه

دیدار با چهره‌­های دینی روسیه

خانوادهٔ امام موسی صدر و هیئت همراه دیروز، ۲ مرداد ۱۴۰۳ به دیدار اسقف نیفون صیقلی، نمایندهٔ اسقف اعظم ارتدوکس انطاکیه و مشرق زمین و کل روسیه رفتند.

اسقف صیقلی در ابتدای دیدار خاطراتی از آشنایی با امام موسی صدر بیان کرد و افزود که امام شخصیتى ملى و بزرگ است و آرزو کرد که ایشان به سلامت برگردد. وی افزود امام همیشه به فکر آیندهٔ لبنان بود و می­‌توانست همه لبنانی­‌ها را گردهم آورد.

در ادامه صدرالدین صدر در مورد هدف از سفر به روسیه توضیحاتی داد. وی گفت: هیئت دو هدف دارد: اول معرفی اندیشهٔ امام و دوم طرح مسئلهٔ ربایش ایشان، به ویژه آن‌که روسیه یکی از قدرت‌های بزرگ است و در لیبی نفوذ زیادی دارد. وى همچنین از لجاجت لیبیایی­‌ها انتقاد کرد؛ چه در زمان معمر قذافی که امکان هیچ‌گونه ارتباط و پرسشی در مورد این پرونده نبود و چه پس از آن که همکاری و کمکی نکردند.

سپس، قاضی حسن الشامى به سؤالات مربوط به پروندهٔ ربایش امام صدر و دو  همراهش پاسخ داد و از اسقف درخواست کرد که با توجه به جایگاهى که دارد موضوع امام را در محافل مطرح کند تا دولت روسیه براى آزادى امام صدر دولت لیبی را  تحت فشار قرار دهد.

دیدار با رئیس مجمع مذهبی مسلمانان روسیه

خانواده امام موسی صدر در دیدار با مفتی آلبرت گورگانوف روسیه

مفتی روسیه: ما قدر امام را به عنوان یک روحانی و دوست همهٔ مسلمانان روسیه می­‌دانیم

خانواده موسی صدر و هیئت همراه دیدارهای خود را در مسکو ادامه دادند و با شیخ آلبرت گورگانوف، مفتی مسکو و رئیس مجمع مذهبی مسلمانان روسیه، دیدار کردند.

مفتی گورگانوف در ابتدای این دیدار و پس از استقبال گرم از هیئت، سفر ۵۲ سال پیش امام صدر به روسیه را یادآور شد و گفت: ما قدر امام را به عنوان یک روحانی می­‌دانیم. ایشان دوست همهٔ مسلمانان روسیه هستند.

در ادامهٔ این دیدار فادی بودیه، روزنامه­‌نگار، پیشنهاد کرد در دانشگاه کازان که تحت نظارت مفتی گورگانوف است و یکی از مهم‌ترین نهادهای علمی روسیه به شمار می­‌رود، اندیشه وحدت‌بخش امام صدر تدریس شود.

پس از آن سید صدرالدین صدر، مجموعه‌ای از کتاب­‌ها و نشریات مرکز تحقیقات و مطالعات امام موسی صدر را به مفتی مسکو تقدیم کرد و از ایشان درخواست کرد که در سه مورد کمک کنند:

اول: به دست آوردن تمام آرشیو سفر امام صدر به روسیه، اعم از عکس، سخنرانی و اخبار.

دوم: همکاری برای بهره‌مندی از اندیشه اصیل اسلامی امام صدر.

سوم: کمک به تلاش برای آزادی امام و دو همراهش از زندان­‌های لیبی.

مفتی گورگانوف پاسخ مثبت خود را به این خواسته‌ها بیان و تأکید کرد که برای تحقق آنها تلاش خواهد کرد.

سپس، قاضی الشامی دربارهٔ پروندهٔ ربوده شدن امام صدر و مشکلاتی که با طرف لیبیایی وجود دارد، توضیحاتی ارائه کرد. وى از مفتی خواست با شخصیت­‌ها و مقامات روسی به ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای تحت فشار قرار دادن مقامات فعلی لیبی و ارکان رژیم سابق لیبی رایزنی کند تا اطلاعاتی برای کمک به این پرونده ارائه دهند.

در پایان این دیدار طولانی، مفتی گورگانوف از هیئت دعوت کرد تا از مرکز بازدید کنند. وی همچنین بر ضرورت حفظ ارتباط به ویژه نشر اندیشه امام صدر و حمایت از آرمان عادلانه ایشان تأکید داشتند.

برنامهٔ پایانی روز گذشته، ضیافت شام سفارت لبنان در روسیه بود که با حضور اسقف صیقلی و سفراى ایران، سوریه، عراق و الجزایر برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.