علی گنجی در نشست روایت ایام تحصیل

روایت ایام تحصیل امام موسی صدر

به گزارش مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر نشست «روایت ایام تحصیل: روایتی از دوران طلبگی سید موسی صدر» ۶ خرداد ۱۴۰۳ با حضور جمعی از علاقه‌مندان در محل این مؤسسه برگزار شد. در این نشست علی گنجی پژوهشگر و نویسنده «کتاب ایام تحصیل» روایت خود را از مسیر طی شده و فرآیند تولید این کتاب ارائه کرد. وی روایت خود را از نامگذاری این کتاب آغاز کرد و گفت که انتخاب اولیه او برای اسم این کتاب طلبه حزین بود؛ زیرا هم در جایی از کتاب به این موضوع اشاره شده بود و هم این نام را متناسب با حال و هوای آن روزهای خود یافته بود.
علی گنجی گفت: در ابتدا قرار بود در کارهای حقوقی و در پروژه تاریخ شفاهی مؤسسه کمک کنم اما پس از مطالعه مصاحبه‌های تاریخ شفاهی به این نتیجه رسیدم که به جنبه حوزوی زندگی امام صدر کمتر پرداخته شده و خوب است به شکل متمرکز پژوهشی در این خصوص صورت گیرد. حاصل مطالعات و پژوهش‌های ابتدایی ۱۶۰ صفحه مطلب شد که به تدریج با همکاران به اشتراک گذاشته می‌شد.
یکی از چالش‌های این پژوهش سال‌های کرونا بود. دورکاری و محدودیت‌های کرونا تاثیر بسیاری بر سبک کار گذاشت. مجبور به دورکاری بودیم و به کتاب‌ها دسترسی نداشتیم؛ مصاحبه‌ها با تاخیر مواجه شد و بعضی از افراد مطلع، از جمله استاد خسروشاهی از دنیا رفتند و… در نتیجه پژوهش و نگارش این کتاب چهار سال به طول انجامید.
علی گنجی ضرورت بررسی دقیق اسناد و مدارک برای رخدادها و ادعاها و روایت‌ها را یکی از مهم‌ترین درس‌ها و دستاوردهای این مطالعه تاریخی دانست. وی سخت‌ترین مرحله را تدوین و تنظیم و نگارش متن دانست؛ و افزود باید در این مرحله دست به انتخاب و گزینش می‌زدیم. او به این نکته اشاره کرد که متن را بارها ویرایش و دست‌کم پنج بار بازنویسی کرده است. پژوهشگر و نویسنده «ایام تحصیل» به این نکته اشاره کرد که برای ویرایش و نگارش باید به تصویری تقریبی از مخاطب‌های مؤسسه می‌رسیدیم تا برای او خواندنی باشد و نگاهش به امام موسی صدر وسیع‌تر بشود.
گنجی در پایان کنار بازخوردها و نقدهای گوناگونی که دریافت کرده است، تعریف و تمجید از سادگی و روانی متن و گزیده‌گویی و مختصر بودن روایت را از برجسته‌ترین بازخوردهایی دانست که از مخاطبان گرفته است.

«ایام تحصیل» را هم‌اکنون از این‌جا بخرید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.