دکتر آذربایجانی دوستی و محبت بدون شرط، گوش کردن، گفتوگو کردن، امر و نهی کمتر، پرهیز از خشم و پرخاشگری و عصبانیت، به کاربردن منطق، عقلانیت و مدارا و تقصیریابی نکردن را به عنوان تکنیکهای عملی و راهحل برای ارتباط میان نسلها مطرح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، شصت و پنجمین درسگفتار اندیشه و عمل ۲۱ مرداد با موضوع «مدرسه تربیتی امام صدر و اختلاف نسلها» از طریق پخش زنده اینستاگرام و اسکای روم برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی سخنران چهارمین برنامه مجازی امسال موسسه بود. خلاصهای از مباحث مطرح شده در این جلسه را در ادامه میخوانید.
او در ابتدا ۵ سوال برای والدین و نوجوانان مطرح کرد که پاسخ آنها میتواند نشان دهد که گسست نسلی میان آنها وجود دارد یا خیر:
الف) پرسش از والدین
- نوجوان شما بیشترین انرژی خود را صرف چه کارهایی میکند؟
- کدام مسائل روزمره نوجوان شما را ناراحت کرده است؟
- چه کسی بیش از همه روی اندیشه و رفتار نوجوان شما تأثیر داشته است؟
- اسامی سه نفر از دوستان نزدیک فرزند نوجوان شما چیست؟
- فیلمها و سرگرمیها و سایتهای مورد علاقه نوجوانتان کدامند؟
ب) پرسش از نوجوان
- والدین شما کدام مسائل مهم را میخواهند فیصله بدهند؟
- چه چیزهایی والدین شما را ناراحت کرده است؟
- وقتی با مشکلی برخورد میکنند، اول با چه کسی موضوع را در میان میگذارند؟
- نگرانیهای سلامتی والدینتان کدامند؟
- بزرگترین نقطه قوت آنها، از نگاه خودشان چیست؟
آذربایجانی سپس به تعریف مفاهیم موضوع پرداخت و گفت: «اختلاف نسلها یعنی تفاوت میان دو نسل (جوانان با والدین یا پدربزرگ و مادربزرگها) در باورها، ارزشها، الگوهای رفتاری و حتی نگرشهای دینی، علمی، هنری، اجتماعی، ورزشی در ابعاد ملی و فراملی. گسست یا شکاف نسلها هم زمانی وجود دارد که میان دو نسل تقریباً هیچ فصل مشترک وجود نداشته باشد یا قابل درک نباشد.»
او در ادامه مؤلفههای اختلاف نسلها زمینهها و عوامل گسست نسلها را برشمرد و از ویژگیهای جامعه ایران برای اختلاف نسلها سخن گفت.
آذربایجانی سپس به بیان راهحلها وراهکارها پرداخت و فنون و تکنیکهای عملی برای برقراری پیوند نسلی مطرح کرد. دوستی و محبت بدون شرط، گوش کردن، گفتوگو کردن، امر و نهی کمتر، پرهیز از خشم و پرخاشگری و عصبانیت، به کاربردن منطق، عقلانیت و مدارا و تقصیریابی نکردن از جمله مواردی بود که به عنوان تکنیکهای عملی ارتباط برشمرده شد.
تعارض دینی، ایجاد تردید در حقانیت مطلق نسل گذشته یا آینده و تایید دینداری جوانان هم شواهدی بود که از قرآن و حدیث برای تایید بحث و موارد مطرح شده، عنوان شد.
آذربایجانی در قسمت دوم و پایانی بحث، با تبیین مفاهیم و مطرح کردن راهحلهای موضوع اختلاف نسلها به سراغ مدرسه تربیتی امام موسی صدر رفت و نکاتی را با عناوین زیر از شیوه های رفتاری و تفکری امام صدر شرح داد:
- فداکاری مادر وپدر شرط جامعهپذیری
- تجلی خدا در مادر و پدر و سپس ایمان به ارزشها
- عامل اصلی گسست نسلها
- راهحل اختلاف نسلها
- تکیه بر ویژگیهای برجسته جوانان برای تحول و تغییر جامعه(به جوانان اعتماد کنیم)
- جوانان و نفی وضعیت موجود و سنتهای باطل گذشته
- ویژگیهای عصر حاضر
- گسست نسلی
- خطری که اکنون هست
- تبیین و راهکار اصلی
فایل صوتی درسگفتار: