«روح تشریع در اسلام» بر چهارمین پله نشر نشست

چاپ چهارم «روح تشریع در اسلام» با عنوان فرعی «واقعیت قانون‌گذاری در اسلام» منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، «روح تشریع در اسلام» هشتمین مجلد از مجموعه کتاب‌های در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که شامل سخنرانی و مقاله امام موسی صدر در کنفرانس هفتم «ملتقی الفکر الإسلامی» در الجزایر است.

«ملتقی الفکر الإسلامی» عنوان کنفرانسی است که از سال ۱۹۶۸ هرساله در کشور الجزایر برگزار شده و هدف از برگزاری آن، بررسی مسائل دینی، فلسفی، فرهنگی، تمدنی و هویتی است. در این کنفرانس تلاش می‌شد تا این مسائل در پیوند با پرسش‌ها و مسائل امروز جامعه اسلامی مطرح شود.

امام موسی صدر، پیش از ربوده شدن در کنفرانس های هفتم و نهم در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۵ شرکت کرده بود. در کنفرانس هفتم که در تیزی‌اوزو برگزار شد ۹۷۵ دانشجو و صد استاد حاضر بودند که ۲۷ نفر از استادان در این کنفرانس ۱۰ روزه دیدگاه‌های خود را ارائه کردند و با نقد و نظر دیگر استادان و پرسش‌های دانشجویان مواجه شدند.

یکی از موضوعات این کنفرانس، روح شریعت اسلامی و واقعیت قانون‌گذاری در جهان اسلام بود که مقاله امام صدر هم به همین موضوع اختصاص داشت. این مقاله ناظر به مسائل فلسفه فقه است و امام می‌کوشد تا به دو پرسش اساسی پاسخ گوید: اول، تفاوت قوانین الهی و بشری؛ دوم، نسبت قوانین الهی و شریعت با تحول جهان و انسان.

از جمله شرکت‌کنندگان در این کنفرانس می‌توان به این اندیشمندان اشاره کرد: محمد ابوزهره، استاد شریعت و عضو شورای پژوهش‌های اسلامی؛ شیخ محمد خاطر، مفتی مصر؛ دکتر احمد الشرباصی، استاد دانشکده اصول دین مصر؛ دکتر عمر فروخ، عضو فرهنگستان زبان مصر و عضو شورای علمی سوریه؛ دکتر محمد غزالی، مدیرکل دعوت اسلامی مصر؛ احمد حمانی، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه الجزایر؛ ادریس کتانی، استاد دانشگاه رباط؛ مصطفی الرزقاء، استاد دانشکده شریعت دانشگاه اردن؛ مولود قاسم نایت بلقاسم، وزیر آموزش و امور دینی الجزایر؛ شیخ داود بن یوسف، پژوهشگر الجزایری در تاریخ؛ زینب الغزالی الجبیلی، شخصیت معروف و مبارز مصری؛ دکتر صبحی صالح، استاد حقوق و شریعت اسلامی دانشگاه لبنانی؛ دکتر دنس والکر از استرالیا؛ دکتر سید جعفر شهیدی و دکتر عصمان طوران از ترکیه.

موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر چهارمین چاپ «روح تشریع در اسلام» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۹۸ صفحه و بهای ۱۰ هزار تومان عرضه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.