مصطفی دانش پژوه

نامه‌ای از مصطفی دانش‌پژوه
در هنگام مطالعه، کنار نهادن «به رنگ صبر» جز از سر ضرورت به‌شدت دشوار می‌نماید

حجت الاسلام مصطفی دانش‌پژوه، استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در نامه‌ای خطاب به فاطمهٔ نقوی مؤلف کتاب «به رنگ صبر: خاطرات شفاهی خانم فاطمه صدر» نوشت:

بسمه تعالی
سرکار خانم فاطمه نقوی گرامی (زاد الله توفیقاتک)
با سلام و احترام و آرزوی قبولی صیام‌ها و قیام‌های رمضانی و دریافت بهترین جوائز در روز عید فطر.
و با تبریک اعیاد گذشته و نیز تبریک صمیمانه برای انتشار کتاب زیبای «به رنگ صبر».
و با سپاس از حسن ظنتان، که قابلم دانستید و مرا به محضر کتاب، و به عبارت بهتر، به محضر شهید صدر، مشرف کردید.
بدون تردید، به دلیل عشقم به شهید صدر و ارادتم به امام موسی صدر، همهٔ کتاب را هر طور که به دستم می‌رسید، در فرصتی که می‌یافتم مطالعه می‌کردم، اما وقتی از طریق شما کتاب به دستم رسید و در پیشگاهش قرار گرفتم، به پاس ارج‌گزاری هم به کارتان و هم به ارسالتان، با فرصتی که آفریدم و با کنار نهادن دیگر مطالعات و اختصاص وقت زنده، همه کتاب را به سرعت مطالعه کردم و بسیار لذت بردم؛ گاه از شدت شعف، به وجد می‌آمدم و گاه از سر حزن، اشکم جاری می‌گشت؛ گاه با مراجعه به خویش، به شدت شرمنده می‌شدم و گاه شاکر به در گاه حق.
پرسش‌های شایسته و بایستهٔ شما، و پاسخ‌های زیبای از دل برآمدهٔ خانم فاطمه صدر، و پردازش عالیِ‌تان، متن را چنان خواندنی کرده است که کنار نهادن مطالعه کتاب، جز از سر ضرورت به شدت دشوار می‌نماید. قلم کتاب به گونه‌ای است که خواننده را، و دست کم مرا که روحانی و روحانی زاده‌ام و فضای خانوداگی خاندان صدر را بهتر درک می‌کنم، همچون عکسی سه بعدی، در متن ماجرا قرار می‌دهد و همین امتیاز، اثرگذاری کتاب بر خواننده را افزون می‌کند به گونه‌ای که پس از گذشت چند روز از مطالعه کتاب، به لحاظ عاطفی، هنوز به شدت تحت تاثیرم و از همین رو به‌مناسبت و بی‌مناسبت، در کلاس و غیر کلاس، دیگران را به خواندن کتاب و درس‌آموزی نظری و بیش از آن، درس‌آموزی عملی، تشویق و توصیه اکید کرده و می‌کنم.
امید آن که خداوند صاحب قلم، قلم شما را در آینده، بیش از گذشته در مسیر احیای دین و کسب رضایت خودش، به گردش در آورد و شما را به زنده ساختن یاد عالمان و شهیدان موفق بدارد. اللهم امین.
نام کتاب: «به رنگ صبر»، هرچند خیلی زیباست، اما با تمام شدن مطالعه آن، عنوان «صبر، به رنگ صدر» در ذهنم جانشین آن گشت و مناسب‌تر از هر دو، «شکوه شکر»، چرا که در سراسر کتاب، ترجیع‌بند زیبای «الحمد لله رب العالمین» و مانند آن، از پس یادکرد هر شدت یا رخائی، بر زبان خانم صدر جاری می‌گردد که از مقام رضا و شکر ایشان، که بالاتر از مقام صبر است حکایت می‌کند.
جسارت می‌کنم و معروض می‌دارم که اگر من دچار اشتباه نشده باشم، شماره‌گذاری برخی از پی‌نوشت ها، نیازمند اصلاح است.

خرسند از حسن توفیقتان
و منتظر مشتاق توفیق‌های بیشترتان
دعا خواه و دعاگو
مصطفی دانش پژوه
۱۴۰۱/۲/۲۵

گفتنی است «به رنگ صبر» ششمین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی امام موسی صدر است که به خاطرات فاطمه صدر، خواهر امام موسی صدر و همسر آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر می‌پردازد. شما می‌توانید هم‌اکنون این کتاب خواندنی را به صورت آنلاین تهیه کنید:

به رنگ صبر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.