مجموعه آثار بنت‌الهدی صدر

چاپ جدید از مجموعه آثار بنت‌الهدی صدر

مجموعه آثار بنت‌الهدی صدر، که پیش از این که به شکل تک جلد دردسترس مخاطبان بود، در چاپ جدید در دو مجلد طراحی و چاپ شده است.

انتشارات موسسه امام موسی صدر، ناشر کتاب‌های بنت‌الهدی صدر است که برای نخستین بار آثار او را از زبان عربی به فارسی‌ عرضه کرد.

بنت‌الهدی صدر، خواهر شهید سید محمد باقر صدر و دختر عموی امام موسی صدر است که در عراق زندگی می‌کرد و به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای زنان شیعه می‌پرداخت.

بانوی‌ نویسنده خاندان صدر، به‌خوبی‌ دریافته بود‌ که‌ برای ‌یادآوری‌ و‌ بیان ‌آموزه‌های ‌الهی ‌و ‌تقویت‌ بنیان‌های‌ فرهنگی ‌جوانان ‌جامعۀ‌ اسلامی‌ باید ‌زبان ‌نو ‌و ‌ادبیات‌ و ‌قالب‌ جدیدی‌ را‌ انتخاب‌ کند.‌ او‌ که‌ اسلام‌ و‌ ظرفیت‌ پاسخگویی‌ آن‌ را‌ به‌ نیازهای‌ زمان‌ می‌شناخت،‌ در ‌سایه برادر فقیه و ‌دانشمندش،‌ آیت‌الله‌ سید‌ محمد‌ باقر‌ صدر،‌ به‌ شناخت‌ مبانی‌ فلسفی‌ و‌ فکری‌ ‌پرداخت. سپس،‌ به‌شناخت ‌ادبیات ‌و ‌ساختار ‌قصه‌نویسی‌ همت ‌‌گمارد‌ و ‌زبان ‌قصه ‌و ‌روایت ‌را‌ برای ‌بیان ‌اندیشه‌ها، ‌هشدارها، ‌تحلیل‌های‌ جامعه‌شناختی ‌و ‌روان‌شناختی‌ خود ‌بر‌گزید.‌

بنت‌الهدی صدر تلاش کرده است تا موضوعات روز از نگاه دختران را در قالب داستانی بیان کند. آثار داستانی او مضامینی انسانی و اعتقادی دارد و به‌طور عمده درباره مفاهیم متنوع زندگی و به‌ویژه رسالت زن در جامعۀ اسلامی و مقام و منزلت اوست و اینکه چگونه باید از این جایگاه حراست کرد.

او همچنین در مجموعه مقالاتی، به مسائلی مانند حقوق زن در اسلام، جایگاه زن، آسیب‌شناسی اعتقادات و نقش زن در واقعۀ عاشورا، زنان و تمدن جدید و حجاب، حق مالکیت و نقش‌های همسری و مادری پرداخته است.

تولد دوباره: مجموعه داستان‌های اجتماعی و تربیتی بنت‌الهدی صدر

بر بلندی‌های مکه: مجموعه‌ای از نوشته‌ها، سفرنامه و مقالات بنت‌الهدی صدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.