الگوی تربیتی در مدارس با بهره‌گیری از اندیشه امام صدر

اندیشه و آرای تربیتی امام موسی صدر، دستمایه یک پایان‌نامه دانشگاهی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی و تحقیقاتی امام موسی صدر، فاطمه بندلی زاده از پایان‌نامه دکترای خود با موضوع «طراحی و اعتباریابی الگوی تربیت دینی در مدارس دوره ابتدایی آموزش‌ و پرورش ایران با تأکید بر آرای تربیتی امام موسی صدر» دفاع کرد.

تحلیل محتوای کتاب‌های ادیان در خدمت انسان، برای زندگی، گام‌ به‌ گام با امام، حدیث سحرگاهان و مدرسه تربیتی امام موسی صدر از جمله داده‌های کیفی در نوشتن این پایان نامه‌ بوده و همچنین ۳۰۵ پرسشنامه از مدیران و معلمان مدارس استان سمنان و کارشناسان موسسه امام موسی صدر مورد تحلیل قرار گرفته است.

دانشجوی رشته دکترای دانشگاه علوم تحقیقات تهران، نتیجه مرحله کیفی در تحلیل الگوی تربیت دینی از منظر امام موسی صدر را در چهار بعد تعریف کرده است:

  • اهداف (رشد شناختی، جسمی، اجتماعی، عاطفی و معنوی)
  • روش‌ها (عدم استفاده از الزام و اجبار، تربیت خانوادگی، عامل بودن، امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر، اقناع فکری، آماده‌سازی فضـا، تلقین، برقراری رابطه فرد با هستی، اسوه سازی، تسامح، برقراری عدالت و مشارکت در مسئولیت بخشی)
  • محتوا (ایمان، عمل صالح، فطرت الهی، حقیقت‌گرایی، واقع‌گرایی و رعایت اعتدال)
  • ملاک‌های ارزشیابی تربیت دینی (تربیت اخلاقی، عادت به دیگرپذیری، رابطه همدلانه، انفاق و تثبیـت پیوندهـای اجتماعـی)

جلسه دفاع این پایان نامه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ به شکل آنلاین در دانشگاه علوم تحقیقات تهران برگزار شد و پژوهشگر آن نمره ۱۷ از ۱۷ را از گروه داوری اساتید دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.