درس گفتار کانون

سلسله درس‌گفتارهای تابستان ۱۴۰۰:
از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی: بررسی موردیِ دین گفت‌وگویی امام موسی صدر

کانون گفت‌وگوی مؤسسۀ امام موسی‌صدر با همکاری باشگاه اندیشه سلسله درس‌گفتارهای «از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی» را با حضور دکتر رسول رسولی پور، استاد فلسفه دانشگاه خوارزمی و دین پژوه و دیالوگ پژوه برجسته در فصل تابستان برگزار می‌کند.

در این درس‌گفتارها، ضمن شرح انواع تلقی از دین‌ورزی بر اساس آرای دین پژوهان برجسته معاصر، مدل جدیدی از خداباوری با عنوان الهیات دیالوگی با بررسی موردیِ دین گفت‌وگویی امام موسی صدر طراحی می‌شود.  ‌

عناصر دین‌ورزی گفت‌وگویی در آثار مارتین بوبر و مجموعه ۱۲ جلدی گفتارها و مصاحبه‌ها و مقالات امام موسی‌صدر با عنوان «گام به گام با امام» مبنای این جلسات مطالعاتی خواهند بود.

دکتر رسولی‌پور، در جلسه معرفی این نشست‌ها که ۲۷ خرداد برگزار شد، به شرحی از چشم انداز درس‌گفتارها و موارد قابل طرح در آنها پرداخت. او ضمن اشاره به الهی‌دانان برجسته‌ چون مارتین بوبر، یان باربور، جان پوکینگهورن و سید حسین نصر،  ارائه‌ خود از کلام جدید و اندیشه نوین دینی را منبعث از آثار این دانشمندان عنوان کرد.

استاد فلسفه دانشگاه خوارزمی همچنین به ۹ مدل الهیات و دین ورزی بر اساس فصل دوازدهم کتاب «دین و علم» باربور، با این عناوین اشاره کرد: «الهیات کلاسیک، دئیستی، نوتوماسی، کوانتومی، لوگوسی، کِنوتیک، تحلیل زبانی، تجسّد و پویشی» که قرار است برای رسیدن به فهم عمیق‌تری از الهیات دیالوگی در این درس‌گفتارها بر آنها تامل شود.

درس‌گفتارهای «از الهیات کلاسیک تا الهیات دیالوگی» در فصل تابستان ۱۴۰۰ هر پنج‌شنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح در باشگاه اندیشه به آدرس خیابان انقلاب اسلامی، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳ برگزار خواهد شد.

گفتنی است این جلسات در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  برگزار می‌شود و حضور برای همگان آزاد و رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.