درس گفتار ۶۲

شصت و دومین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
تفسیر پویا از نظر امام موسی صدر

درس گفتار ۶۲

ما معتقد هستیم که قرآن معجزه جاویدان پیامبر است. اگر این‌طور است این کتاب باید معانی جاودانی هم داشته باشد. پس باید زایش معنایی داشته باشد که جاودان باشد. امام صدر در مقدمه کتاب «برای زندگی» می‌گوید قرآن کریم کلام خداوند است و ازهمین رو جاودانه است. چون کلام خدا به اسما و صفات و علم بی‌نهایت خدا وصل است، مفسران باید از این اسم و صفات استفاده کنند. پس چون این منبع بی‌نهایت است از همیشه زایش معنایی خواهد داشت و تمام شدنی نیست.

خلاصه درس‌گفتار

کتاب برای زندگی مجموعه تفسیر

محمد کاظم شاکر، مقطع کارشناسى را در رشته الهیات و معارف اسلامى در مدرسه عالى شهید مطهرى و تحصیلات حوزوی را در حوزه علمیه قم دنبال کرد و هم‌زمان با تحصیلات حوزوى در دوره کارشناسى ارشد الهیات با گرایش علوم قرآن و حدیث در دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در ادامه در مقطع دکترى علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد و از رساله دکترى خود با عنوان «رابطه الفاظ قرآن با تأویلات» دفاع کرد.
دکتر شاکر در سال ۱۳۸۱ برای فرصت مطالعاتى به دانشگاه ولز در بریتانیا سفر کرد که در مدت نزدیک به یک سال درباره «روش‌شناسى تفسیر قرآن و کتاب مقدس» به پژوهش پرداخت. در تابستان ۱۳۸۴ نیز به دعوت دانشگاه تورنتو به ادامه تحقیق در همین موضوع پرداخت. از تألیفات او می‌توان به مبانى و روش‌هاى تفسیرى، روش‌هاى تأویل قرآن، قواعد وقف و ابتدا در قرائت قرآن، فقر و غنا در قرآن و حدیث، باطن و تأویل قرآن، قرآن در آینه پژوهش و کتاب مقدس چیست؟ (ترجمه، تحقیق و نقد) اشاره کرد.

* شصت و دومین درس‌گفتار اندیشه با موضوع «تفسیر پویا از نظر امام موسی صدر» و سخنرانی دکتر محمد کاظم شاکر، استاد دانشگاه علامه طباطبائی با توجه به شرایط بیماری فراگیر کرونا در کشور و پرهیز از برگزاری اجتماعات مردمی به شکل مجازی و در اینستاگرام برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.