درس گفتار ۳۹ اندیشه و عمل

سی‌و‌نهمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
راز موفقیت امام موسی صدر در ایجاد همبستگی اجتماعی

درس گفتار ۳۹ اندیشه و عمل

راز موفقیت امام صدر را در ایجاد همبستگی اجتماعی در لبنان باید در بینش دینی ایشان و قرائتی که از دین اسلام داشتند، جستجو کرد. ریشه‌های این قرائت و نگرش را می‌توان از منظر خداشناسانه و دین‌شناسانه و هستی‌شناسانه و اخلاق‌شناسانۀ مبتنی بر خداشناسی توحیدی بررسی کرد. او در جایگاه اندیشمند و احیاگر تفکر دینی به تفسیر جزئیات مربوط به شبکه‌های درهم‌تنیدۀ روابط اجتماعی پرداخت و نه تنها در مقام نظر که در حیطۀ عمل توانست زمینۀ ایجاد همبستگی اجتماعی را فراهم آورد.

خلاصه درس‌گفتار

فاطمه طباطبایی، متولد ۱۳۳۳ در شهر قم، مقطع کارشناسی را در رشته فلسفه غرب دانشگاه تهران به اتمام رساند و پس از آن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته عرفان اسلامی فارغ التحصیل شد. اساتید او افرادی چون دکتر شیخ الاسلامی، دکتر اعوانی و دکتر دینانی بودند و در برهه‌ای کوتاه نیز نزد حضرت امام خمینی (ره) به مطالعه عرفان پرداخت.

از تألیفات فاطمه طباطبایی می‌توان به کتاب‌هایی چون سخن عشق، یک ساغر از هزار، اقلیم خاطرات و مجموعه مقالات که در زمینه عرفان و اخلاق اسلامی نگاشته شده اشاره کرد. او همچنین مدیر‌مسئول پژوهش‌نامه عرفان و مدیر گروه عرفان در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی است.

فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم سید احمد خمینی و خواهرزاده امام موسی صدر است. آیت الله سیدمحمد باقر سلطانی طباطبایی پدر و حاج سید علی اصغر طباطبایی پدربزرگ او هستند. جد مادری او نیز آیت الله سید صدرالدین صدر (پدر امام موسی صدر) از علمای ثلاث است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.