درس گفتار ۴۲

چهل‌و‌دومین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
منطق گفت‌وگو در اندیشۀ امام موسی صدر

درس گفتار ۴۲

گفت‌وگو برای امام موسی صدر روش نیست؛ بلکه فرهنگ است. گفت‌وگو در وجود او نهادینه شده است و تمام ابعاد و ساحات وجود او را در برگرفته است. این‌گونه نیست که زمانی اهل گفت‌وگو باشد و از آن سخن بگوید و زمانی دیگر از آن فاصله بگیرد. مبنای فکری امام موسی صدر مبتنی بر گفت‌وگوست و گفت‌وگو نزد وی فرهنگی است که ریشه‌اش تفکری دینی است و این تفکر دینی هم برگرفته از خوانش او از آیات قرآنی است.

خلاصه درس‌گفتار

دکتر عبدالله نصری، پژوهشگر فلسفه و عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی است. او هم‌زمان با تحصیلات دانشگاهی در رشته فلسفه غرب به مطالعه علوم اسلامی پرداخته و از محضر اساتیدی چون شهید مرتضی مطهری، مرحوم محمد‌تقی جعفری، مهدی حائری یزدی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله مکارم شیرازی و سید احمد فردید بهره‌مند شده است.

«چشمی بر آسمان نگاهی بر زمین: کالبد شکافی شخصیت امام موسی صدر» از آخرین تألیفات عبدالله نصری است که مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر آن را منتشر کرده است. نصری در این کتاب تلاش کرده تا به کالبدشکافی شخصیت امام موسی صدر و نظریات وی درباره مسائل مختلف سیاسی، دینی و اجتماعی بپردازد.

از دیگر آثار او می‌توان به فلسفه آفرینش، سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب، خدا و انسان در فلسفه یاسپرس، گفتمان مدرنیته، رویارویی با تجدد، راز متن، انتظار بشر از دین، حاصل مدرنیته، در جست‌وجوی حکمت و انکار قرآن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.