درس گفتار ۴۴

چهل و چهارمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل
تحلیل و نقد عاشورا شناسی امام موسی صدر

درس گفتار ۴۴

امام موسی صدر در جغرافیایی شبیه کربلا زندگی و کربلا را برزیده و زیست کرده است. او کربلا را حس کرده است و از چیزی سخن می‌گوید که با تمام وجود تجربه کرده است. او از چیزی سخن می‌گوید که نه شنیده‌ها که دیده‌ها و درک و دریافت‌های عمیق او از این موضوع و مسئله است. از این‌روست که تفکر و سخنان او فرازمانی است و اگر کتاب سفر شهادت ده سال آینده نیز مطالعه شود، قابل استفاده خواهد بود.

خلاصه درس‌گفتار

سفر شهادت

دکتر محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر و فارغ‌التحصیل دوره دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. او پژوهش‌های متعددی درباره واقعه عاشورا انجام داده که برخی از آنها در قالب کتاب‌های مختلف به چاپ رسیده است.

«آینه داران آفتاب، پژوهش و نگارش نو از زندگی و شهادت یاران اباعبدالله الحسین (ع»)، «آینه در کربلاست: پژوهش و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا»، «چهل روز عاشقانه»، «روایت عطش و آتش»، «سیب و عطش»، «سوگ سرخ» و «ماه در آب» از جمله آثار پژوهشی و نثرنوشته‌های ادبی او درحوزه عاشوراشناسی است.

کتاب «آینه‌داران آفتاب» یکی از تالیفات کم‌نظیر در حوزه پژوهشی عاشوراست که سنگری برای تالیف آن بیش از هشت سال وقت صرف کرده است. این کتاب زندگی و شهادت یاران امام حسین(ع) را روایت می‌کند که در مجموع ۱۵۳ شهید با اطلاعاتی جامع در دو جلد این کتاب معرفی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.