حضور نمادین ۱۰۰ وکیل در دادگاه رسیدگی به پروندۀ ربودن امام صدر

جلسه شورای عالی قضایی لبنان برای بررسی پرونده ربودن امام موسی صدر و ۲ همراهش با حضور شاکیان پرونده، وکلای خانواده ها و حضور نمادین و حمایتی ۱۰۰ وکیل دادگستری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، جلسه شورای عالی قضایی لبنان به ریاست قاضی جان فهد و قضات مشاور غسان فواز، عفیف الحکیم، میشل طرزی، تریز علاوی و با حضور نماینده دادستان عماد قبلان برای بررسی پروندۀ ربودن امام موسی صدر و ۲ یار همراهش، شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ تشکیل شد.

در این جلسه شاکیان پرونده به همراه وکلایشان از خانواده های صدر، یعقوب و بدرالدین حضور داشتند. بسام الدایه، دکتر خالد الخیر، شادی حسین، دکتر علی رحال و أسعد نجم وکلایی بودند که از طرف صدر الدین الصدر و خانوادۀ امام صدر در جلسه حاضر بودند. همچنین دکتر ناجی أیوب از طرف خانوادۀ یعقوب، سلیمان مالک از طرف غانم، هشام و زینب بدر الدین، طارق حجار از طرف زاهر بدر الدین و عبدالله سعد از طرف سندیکای روزنامه نگاران، دیگر وکلای حاضر در این جلسه قضایی بودند. تعداد دیگری از وکلای دادگستری که جمع آنها به حدود ۱۰۰ نفر می رسید نیز در این جلسه بودند که حضور خود را برای حمایت از این قضیه ملی اعلام کردند تا تمام تجربه و امکانات قانونی خود را در اختیار خانواده های ربوده شدگان قرار دهند.

بررسی پرونده در این جلسه به علت پایان نیافتن تحقیقات قاضی تحقیق، زاهر حماده، به ۱۵ مارس ۲۰۱۹ موکول شد. زاهر حماده در حال انجام اقدامات قانونی برای اجرای احکام افرادیست که در لیبی و خارج از لیبی علیه آن‌ها شکایت شده است چرا که پیشتر برخی احکام غیابی برای بازداشت متهمان از جمله موسا کوسا و عبدالسلام جلود صادر شده است.

توضیحات وکیل خانواده امام درباره شایعات اخیر/ تهاجم بسیار منظم رسانه‌ها با هدف تخریب قضیه و خدمت به خانواده قذافی

در پایان این جلسه دادگاه شادی حسین، وکیل خانواده امام صدر در سخنانی عنوان کرد: «علی رغم خشم و ناراحتی شدید ما از استمرار جرم ربایش و اسارت امام صدر و ۲ برادر همراهش در زندان های مجهول در لیبی، این جرم با گذشت چهل سال و نیز سقوط نظام قذافی در سال ۲۰۱۱ به علت اصرار همدستان قذافی بر کتمان اطلاعات و همکاری نکردن لیبی و اجرایی نکردن تفاهم نامه قضایی بین ۲ کشور همچنان استمرار یافته است. به خانواده‌های ربوده شدگان و دوستداران آنها می گوییم که ما کار روزانه و جدی خود را برای آزادی این ۳ عزیز ادامه خواهیم داد.»

او افزود: «مایل هستم نکاتی را درباره برخی از مسائل و شبهاتی که در روزهای اخیر دربارۀ قضیه مطرح شده بیان کنم. شبهاتی که هدف آن تغییر مسیر و روند قضایی و قانونی پرونده و نیز دفاع از مجرمان و تبرئه آنها بوده و همچنین ایجاد تزلزل در پیگیری این قضیه ملی و مقدس است که هم مسئولان و هم مردم حامی آن هستند.
علت تعویق‌های مکرر جلسات در شورای عالی قضایی، انتظار برای تکمیل بازجویی هانیبال قذافی است که به اتهام دخالت پسینی در ربایش امام و کتمان اطلاعات در بازداشت به سر می برد.
او در اعترافاتش اطلاعاتی را بیان کرده که برخی از آن‌ها با اطلاعات موجود در پرونده مطابقت داشته است، از جمله این که امام و ۲ یارش تا سال ۱۹۸۲ یعنی چهار سال پس از ربوده شدن در ویلایی در منطقه جنزور زندانی بوده اند. هانیبال با افشای این اطلاعات و کتمان اطلاعات دیگر به روشنی در حال معامله برای آزادی خود است.»

شادی حسین گفت: «همچنین درباره طرح نام برخی از همدستان قذافی در روزهای اخیر در رسانه ها مانند موسا کوسا، عبدالسلام جلود، عبدالله السنوسی و تهامی خالد باید بگویم که حکم جلب غیابی برای همه آنها صادر شده است اما متاسفانه تاکنون پلیس بین الملل درباره این پرونده عادلانۀ انسانی همکاری لازم را نکرده است. به اطلاع مردم می‌رسانم که با همه افراد نظام سابق لیبی دیدار و گفت و گو شده به غیر از عبدالسلام جلودکه تاکنون موفق به دیدار و بازجویی او نشده ایم. از هر کسی از ما که انتظار اقدامی در این زمینه دارد تقاضا داریم به جای شعار و صحبت های پراکنده، پیشنهادهای عملی و اجرایی بدهد.»

او همچنین با اظهار تاسف اعلام کرد: «تهاجمی بسیار منظم از طرف برخی رسانه ها از سال ۲۰۱۱ تا به امروز، با هدف تخریب این قضیه و خدمت به خانواده قذافی و حمایت از ربایندگان امام و دو همراهش صورت می‌گیرد. مردم بدانند و مطمئن باشند که هر چه آن شبکه تلویزیونی و آن روزنامه بیان می کند، جعلی است و حقیقت ندارد و ما متاسفیم که به بهانه آزادی مطبوعات و رسانه سخنانی گفته می شود که در حد خیانت ملی است و اینها به دامن زدن به شایعات و سست کردن مسئولیت ها منجر می شود. آیا انتشار خبرهای دروغ جزئی از آزادی رسانه است؟»

وکیل خانواده امام صدر در پایان سخنانش گفت: «مجددا اعتماد خود را به دستگاه قضایی لبنان اعلام می کنیم، به خصوص قضات شجاع که همراه وکلای قانونی در این قضیه تلاش می کنند و قدردان تلاش‌ها و اقدامات آنها هستیم. همچنین ضمن تاکید بر ارتباط مستمر با کمیته رسمی پیگیری قضیه امام، قدردان اقدامات کوچک و بزرگ و تلاش‌های نبیه بری، ریاست محترم پارلمان لبنان هستیم. در پایان لازم است بگوییم که دربرابر این همه علاقه که از دوستداران امام صدر در لبنان و همه جهان می بینیم سر فرود می آوریم. این وفاداری برای این سه عزیز اسیر و محبوس در پشت میله های زندان، امید است و برای ما انگیزه کار و صبوری و پایداری در این راه است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.