مردانی آزاده از سرزمین ایران که مقاومت لبنان را پایه گذاری کردند

نماینده جنبش امل لبنان گفت: «امام موسی صدر و شهید چمران مستقیما به تربیت نسلی پرداختند که بعدها نقشی اساسی در آزادسازی جنوب ایفا کردند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، همایش بین المللی ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ در‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام برگزار‌ شد. صلاح فحص نماینده جنبش امل لبنان در تهران یکی از سخنرانان این همایش بود.

فحص با اشاره به اینکه مقاومت، یعنی مخالفت و مبارزه با ستمگری و اشغالگری؛ و تا وقتی که ستم و ستمکار هستند، مقاومت هم باید باشد، گفت: «از سال ۱۹۴۸ که رژیم غاصب اسرائیل در فلسطین تأسیس شد، گوشت و خون و خاک ما در لبنان و دیگر کشورهای عربی، به آسانی مورد تجاوز این دشمن قرار گرفت. او ما را بمباران و خاک ما را اشغال کرد و با بهره گیری از حمایت های گوناگون خارجی و سستی داخلی، همۀ انواع جنجال ها را بر ضد ما انجام داد… تا اینکه «مردی از دوردست شهر دوان دوان آمد.» (یس، ۲۰) دوران امام موسی صدر فرارسید. با این شعار که «اسرائیل شر مطلق است» و «تعامل با آن حرام» است.»

نماینده جنبش امل در ادامه عنوان کرد: «او آشکارا فریاد برآورد: «اگر اسرائیل کشور مرا اشغال کند، ردای خود را درمی آورم و چریک می شوم.» او جوانان و بزرگسالان را برانگیخت و گفت: «هرگاه با دشمن صهیونیستی روبرو شدید، چریک شوید و با چنگ و دندان و با اسلحۀ خود، هرچند ساده باشد، با او بجنگید.» او انقلابش را که می خواست بر خاستگاه های استواری تکیه داشته باشد، در سه محور معرفی کرد: ۱. ایمان به خدا؛ ۲. برنامه ریزی و فعالیت بر اساس شیوه های فرهنگی و علمی؛ ۳. یکپارچگی.»

فحص با اشاره به سخنان امام موسی صدر گفت: «امام به ما گفت که ما دو راه پیش رو داریم: یا خواری و فرومایگی و دودلی و سازش پذیری و سخن پراکنی، و یا قدم گذاشتن در خط درست و راه روشن که همان دفاع و مقاومت و شهادت طلبی (به شیوۀ امام حسین) است. با این نگاه و نگرش بود که می خواست مقاومت را سازماندهی کند. و بار دیگر آزاده ای از سرزمین ایران بود که در کنارش قرار گرفت… آری، شهید مصطفی چمران بازوی توانمند امام موسی صدر بود. امام موسی صدر با همکاری دکتر مصطفی چمران و جمعی از لبنانیان مخلص مقاومت بر ضد دشمن صهیونیستی را پایه گذاری کردند و اینگونه بود که جنبش أمل یعنی گروه های مقاومت لبنانی در اواسط دهۀ ۷۰ میلادی تشکیل شد. امام موسی صدر و شهید چمران مستقیما به تربیت نسلی پرداختند که بعدها نقشی اساسی در آزادسازی جنوب ایفا کردند.»

صلاح فحص در ادامه به مظلومیت شیعیان در طول تاریخ و هم سرنوشت بودن شیعیان جبل عامل و شیعیان سرزمین فارس اشاره کرده و بیان کرد: «پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در تاریخ شیعیان لبنان است. با پایه گذاری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توسط خمینی اکبر، تعبیری که امام موسی صدر به کار برده است، و رهبری مدبرانۀ آیت الله العظمی سید علی خامنه ای حفظه الله، شیعیان حامی استراتژیک پیدا کردند و تأثیرات انقلاب ایران بر شیعیان روشن و عیان است. تاریخ به ما ثابت کرده است که ما لبنانیان و شما هم سرنوشتیم و همبستگی ماست که می تواند عزت و آزادگی به همه مان بدهد.»

او در پایان سخنانش عنوان کرد که پاسخی برای سکوت عجیب جهانیان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی نمی یابیم و گفت: «چرا جهان در برابر همۀ این جنایت های صهیونیستی بر ضد بی گناهان، ساکت و تماشاچی باقی مانده است؟ به ویژه در برابر جنایت های روی دیگر سکه صهیونیستی یعنی تکفیریان و تروریست ها با نام های گوناگونی که دارند، چه در سوریه یا عراق یا یمن یا حتی در بحرین. اسرائیل خشک و تر را در فلسطین و لبنان با هم سوزاند و موشک های سوزندۀ آن، پیکر کودکان و زنان را تکه تکه کرد، بدون آنکه وجدان یکی از مدعیان حقوق بشر به درد آید. می پرسیم چرا انسان فلسطینی حق ندارد حقوق خود را که در منشورهای بین المللی بدان تصریح شده و در رأس آنها آزادسازی خاکش از آلودگی اشغالگری است، مطالبه کند؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.