چاپ سوم من و آقا موسی

چاپ سوم روایت‌های «من و آقا موسی»

روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۸ که در شرایط جدید اجتماعی پس از کرونا به سر می‌بردیم، ویراست جدید کتاب «من و آقا موسی» از چاپخانه بیرون آمد. کتابی که اولین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی موسسه بود که منتشر شد و حالا به چاپ سوم رسیده است.

گروه تاریخ شفاهی موسسه امام موسی صدر پاییز ۱۳۸۹ به دیدار آیت‌الله عبدالجلیل جلیلی کرمانشاهی رفت و در ۸۶ سالگی‌اش پای صحبت‌ها و خاطرات او نشست.
او که دوست صمیمی آقا موسی بود از کوچه آقایون در قم تا دانشگاه تهران و حوزه نجف و آقا موسی در نامه‌ها او را «جلیل عزیزم» خطاب می‌کرد.

حمید قزوینی که در جلسات مصاحبه حضور داشت و تدوین و ویرایش آنها را برای کتاب انجام داده، در مقدمه کتاب اشاره می‌کند: «شاید اگر زودتر به سراغ او رفته بودیم حافظه‌اش برای پاسخ به سوالات بیشتری یاری می‌کرد و جزئیات بیشتری را به یاد می‌آورد.»

دوست خوش‌صحبت و اهل ذوق و شعر امام موسی صدر پاییز ۱۳۹۲ از میان ما رفت اما خاطرات خواندنی‌اش در کتاب «من و آقا موسی» برای همیشه ماندگار شد.

در میان خاطرات او و مرور وقایع زندگی‌اش به اسامی و شخصیت‌های متعددی اشاره می‌شود. می‌توان گفت که این عناوین وزن بیشتری در میان گفته‌هایش دارد:

🔹خاطراتی از پدرش، مرحوم آیت الله شیخ محمدهادی جلیلی، از روحانیون معروف کرمانشاه که از ارتباط و ارادت یهودی‌ها و نصرانی‌ها به او تا رسیدگی به فقرا در جریان قحطی بزرگ و اشغال ایران در جنگ جهانی و دیدار با رضا شاه در استانداری کرمانشاه را دربردارد.
🔹ماجرای نامه آیت الله بروجردی به او برای بازگشت از نجف به کرمانشاه و اداره حوزه و دیدارهای متعدد در قم.
🔹آغاز رفاقت از کوچه آقایون قم و خانه پدر امام صدر در سال ۱۳۲۵
🔹کلاس‌های درس آیت الله سید صدرالدین صدر و معاشرت با خانواده امام صدر و برادرهایش
🔹خاطرات قم، تهران و نجف با آقا موسی، کلاس‌های دانشگاه و حلقه‌های بحث، دوران طلبگی و فضای آن سال‌های قم و درس‌های اساتید حوزه نجف
🔹سفر به ترکیه و دیدار با امام خمینی در دوران تبعید
🔹سفر به پاریس و ماجرای خواندن خطبه عقد
🔹سفر به لبنان و دیدار با آقا موسی و حضور در چند مراسم با او
🔹خاطراتی از ذوق آقا موسی و نگاه او به موسیقی

… و موارد متعدد خواندنی دیگر در لابه لای صفحات کتاب که سال‌های جوانی امام موسی صدر تا قبل از هجرت به لبنان را برای خواننده تصویر می‌کند.

کتاب در پایان صفحات مصاحبه در تصاویر، اسناد، پی‌نوشت‌ها و نمایه موضوعی به مطالعه بهتر و دریافت اطلاعات بیشتر به خواننده یاری می‌رساند.

چاپ اول کتاب در مدت کوتاهی پس از گرفتن خاطرات در سال ۱۳۹۰ به بازار نشر آمد و اکنون چاپ سوم آن با ۱۵۷ صفحه چشم‌به راه علاقه‌مندان و خوانندگان حوزه تاریخ شفاهی و خاطرات مربوط به زندگی امام موسی صدر است.

برای سفارش کتاب روی عکس زیر کلیک کنید:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.