درس گفتار اندیشه و عمل

برگزاری اولین درس‌گفتار زمستانی موسسه با موضوع زن و خانواده

شصتمین درس‌گفتار ماهانه اندیشه و عمل با سخنرانی صدیقه قاسمی و موضوع «زن به مثابه مادر اجتماع؛ نگاهی دیگر به دیدگاه امام موسی صدر درباره­ زن و خانواده» برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، اولین درس‌گفتار زمستانی اندیشه و عمل در دوم بهمن ماه به موضوع «زن به مثابه مادر اجتماع؛ نگاهی دیگر به دیدگاه امام موسی صدر درباره­ زن و خانواده» اختصاص دارد.

در این درس‌گفتار ابتدا نگاه امام موسی صدر نسبت به خانواده و جایگاه زن در آن، به شکل فشرده مرور و سپس نتایج این نوع نگاه در محورهای زیر بیان خواهد شد:  

  • نقطه کانونی نقش آفرینی زن
  • آزادی زن در تشکیل خانواده
  • قلمروها و ابعاد نقش آفرینی زن
  • تقدس فعالیت‌های زن در خانواده
  • نقش تکمیلی زن و مرد نسبت به یکدیگر
  • کودک به مثابه عضو مکمل خانواده

همچنین پیرامون این موضوع بحث خواهد شد که امام موسی صدر با تغییر نگاه به رابطه خانواده و جامعه و تلقی آن به مثابه رابطه‌ای طولی به جای رابطه‌ای عرضی و تبیین مقام مادری زن در خانواده، عملا نقش مادر را به مادریِ اجتماع توسعه داده و آن را در سطح یک رکن از ارکان تمدن بالا برده است.

صدیقه قاسمی، پژوهشگر و مدرس حوزه است که تا کنون دو کتاب «اسلام و مقتضیات زمان از دیدگاه شهید بهشتی» و« شناخت اندیشه­‌های اجتماعی شهید بهشتی» از وی منتشر شده است. از مقالات او می‌توان به: «پایبندی به اصول و پاسخگویی به نیازهای زمان از دیدگاه آیت الله دکتر بهشتی»، «شهید بهشتی و روشنفکری دینی» و«روش‌های تبلیغی حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم» اشاره کرد.  

شصتمین درس‌گفتار اندیشه و عمل، چهارشنبه ۲ بهمن ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶ تا ۱۸ در محل مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر واقع در تهران، شمال میدان هفت‌تیر، کوچه شهید شریعتی، جنب مسجدالرضا، پلاک ۱۰، واحد ۲ برگزار می‌شود. حضور در این درس‌گفتار برای همه علاقه‌مندان آزاد است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.