‌ گفتمان جدید، گفتمان ارتباط با دیگری است/ امام صدر می‌گوید علمای ما به درد مردم توجه ندارند

دکتر رسولی‌پور در نشست دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: «امام موسی صدر می‌گوید علمای ما از اساس به دیگری اعتقاد ندارند و او را به رسمیت نمی‌شناسند و دیگری در فرهنگ ما به عنوان دشمن تلقی می‌شود. همین باعث افتراق و جدایی و دوری می‌شود و ما در خودمان خلاصه می‌شویم.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، نشست «اسلام انسان، انسانیت اوست: گفت‌وشنودی از اندیشه اجتماعی موسی صدر» به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی ظهر سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ در دانشکده ادبیات این دانشگاه در شهر مشهد برگزار شد.

دکتر رسول رسولی‌پور، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی و فوق دکترای فلسفه دین از دانشگاه نوتردام آمریکا سخنران این نشست دانشجویی بود.

دکتر رسولی‌پور در ابتدای سخنانش درباره آشنایی خود با اندیشه امام صدر گفت: «با امام موسی صدر از طریق خواندن کتاب ادیان در خدمت انسان بیشتر آشنا شدم و شخصیت او شدم. ۴ سال پیش نیز برای سخنرانی به موسسه امام موسی صدر در تهران دعوت شدم و بعد مطالعه مجموعه ۱۲ جلدی سیره امام صدر که بعد با نام «گام به گام امام موسی صدر» به فارسی ترجمه شد. سپس ماموریتی از موسسه به من سپرده شد که نوع نگام امام موسی صدر به مدل گفت‌وگویی یا دین گفت‌وگویی را بررسی کنم که نتیجه این پژوهش در قالب کتابی عرضه خواهد شد.»

او عنوان دین مناسکی یا ماعونی را مناسب این نشست ذکر کرده و با خوانش آیاتی از سوره ماعون به کلمه ماعون به معنی خیر رساندن به مردم اشاره کرد. سپس با توجه به محتوای کتاب «دین در جهان امروز» این پرسش را محور بحث جلسه قرار داد: امام موسی صدر درد دین را چه می‌داند؟

او افزود: «در سخنرانی چند ماه پیش در شورای شهر مشهد گفتم که یکی از توفیقات امام صدر این بود که یه جامعه‌ای متکثر سفر کرد، دیدن تکثر، دیدن دیگری، دیدن آنکه از مذهب ما، زبان ما و فرهنگ ما نیست و به ما امکان فربه شدن در فکر و وجود را می‌دهد. آنهایی که فقط خودشان یا جامعه خودشان را می‌بینند، انسان‌های بزرگی نمی‌شوند. او بارها تاکید کرد من برای نجات جنوب نیامدم که در آن فقط شیعیان در آن زندگی می‌کنند، چون این را بر علیه امام صدر تبلیغ می‌کردند، اما امام صدر اظهار می‌کرد من درصدد شیعه کردن کشور لبنان نیستم جتی اگر امکان آن را داشته باشم. دغدغه من این است که مردم جنوب لبنان هم در این کشور نقش داشته باشند و از فقر و بی‌سوادی بیرون بیایند. تلاش‌هایی آغاز شد که هنوز هم با مدیریت خواهرشان، رباب صدر در جنوب پیگیری می‌شود.»

دکتر رسولی‌پور سپس سخنانی از امام موسی صدر را به این شرح برای حاضران در جلسه خواند: «آیا می‌توانیم به انسانی که تنها اعمال عبادی خود را ادا می‌کند انسان مومن بگوییم؟… ما اساسا می‌خواهیم از راه عبادت از ایمان محافظت کنیم ولی سبب و عامل اعمال عادی انسان بر روی زمین و روابط او با مردم چه خواهد بود؟ خواهید گفت انسانیت. بنابراین عبادت صفت ایمان به خدا را تثبیت و تقویت می‌کند و افعال دیگر ایمان داشتن به انسان را … ‌مصیبت امروز این است که علما به درد مردم توجه ندارند و بیشتر به مناسک توجه دارند و به جای دغدغه خدمت به انسان ادعای عبادت خدا را دارند در حالی که نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد.»

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه عنوان کرد: «این نگره عالِم مواجه شده با دیگری است. آسیب‌شناسی که امام موسی صدر در کتاب «دین در جهان امروز» توضیح می‌دهد این است که علمای ما از اساس به دیگری اعتقاد ندارند و به رسمیت نمی‌شناسند و دیگری در فرهنگ ما به عنوان دشمن تلقی می‌شود. همین باعث افتراق و جدایی و دوری می‌شود و ما در خودمان خلاصه می‌شویم. اما گفتمان انسان قرن ۲۱ که عالمانی مانند امام موسی صدر از تئوری‌پردازان آن می‌توانند باشند، گفتمان ارتباط با دیگری است. به این نوع نگرش دینی می‌توان عنوان دیالوگی یا گفت‌وگویی داد.»

فایل صوتی سخنرانی این نشست را از اینجا می‌توانید بشنوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.