آرای فقهی امام موسی صدر منتشر شد

مجموعه مباحثی از آرای فقهی امام موسی صدر که برگرفته از گفتارها و نوشته‌های ایشان است، در کتاب فقه زندگی جمع‌آوری و منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، این کتاب بر مبنای اهمیت موضوع فقه در زندگی و نگاه دین‌شناسانه امام صدر و پرسش‌هایی که درباره فقاهت او همواره مطرح بوده، تدوین و منتشر شده است.

کتاب فقه زندگی حاوی محتوایی از گفتارها و نوشتارهای امام صدر است که فقهی یا ناظر بر فقه است. حجت‌الإسلام و المسلمین مهدی پورحسین گردآوری این محتوا را با نظارت حجت‌الإسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی انجام داده است. ویرایش متن کتاب نیز بر عهده مهدی فرخیان بوده است.

مهدی پورحسین مجموعه ۱۲ جلدی گام به گام با امام و کتاب‌های قولوا لا إله إلا الله و حرکیه الإیمان و أبحاث فی‌الإقتصاد را مطالعه و بررسی و فیش‌برداری کرده و آن را بر حسب فهرست و ترتیب کتب فقهی طبقه‌بندی و ساماندهی کرده‌ است. محمد سروش محلاتی نیز پس از به پایان رسیدن این طرح، فقه‌اندیشی امام صدر را در جلسه‌ای تشریح و تبیین کرد که متن مکتوب این سخنرانی در مقدمه کتاب منتشر شده است.

پورحسین در بخشی از درآمد کتاب عنوان کرده است: «این مجموعه در ۴ فصل «کلیات»، «منابع فقهی»، «قواعد و اصول فقهی» و «احکام فقهی» تدوین شده است. امام موسی صدر این مباحث را غالبا در مجامع عمومی و در فضایی غیرمدرسه‌ای بیان کرده‌اند. لذا فاقد ادبیات تخصصی است و گاه وجوه مختلفی را دربرمی‌گیرد که می‌تواند در فصول مختلف جای گیرد. اما در انتخاب فصل، رویکرد اصلی آن درنظر گرفته شده و تحت همان عنوان فقهی قرار گرفته است.»

او همچنین نوشته است: «درنگاه کلی می‌توان گفت که دیدگاه فقهی امام موسی صدر از ۴ ویژگی منحصر به فرد برخوردار است که نیاز مبرم به عطف توجه محققان دارد: جامعه‌گرایانه است، روادارانه است، وحدت‌گرایانه است و نوآورانه است. امید است که محققان و پژوهشگران محترم با مداقه در این آرا و اندیشه‌ها هر چه بیشتر بر غنای آن بیفزایند.»

در بخشی از مقدمه کتاب که برگرفته از سخنرانی سروش محلاتی است نیز می‌خوانیم: «برای من شگفت آور بود که چگونه ممکن است شخصیتی که در دوران کار علمی خود و پیش از عزیمت به لبنان و اشتغال به مسئولیت‌های اجتماعی، اهل درس و بحث و تدریس بوده و تدریس او در حوزه محل توجه بوده و خیلی از علما و مراجع فعلی در درس رسائل و مکاسب ایشان شرکت می‌کردند، این جنبه از شخصیت علمی او، که جنبه اصلی ایشان هم هست، در حوزه‌های علمیه مورد غفلت قرار گیرد و ناشناخته باقی بماند؟ امام صدر در حوزه فلسفه و در دانشگاه هم اقتصاد خوانده است؛ ولی آنها در حاشیه است و کار اصلی امام موسی صدر، همان‌گونه که از آثار علمی ایشان هم برمی‌آید، جنبه فقاهت است.»

چاپ نخست این کتاب، پاییز سال ۱۳۹۸ در ۲۶۸ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با مبلغ ۳۵هزار تومان وارد بازار نشر شده است. برای سفارش اینترنتی این کتاب روی لینک زیر کلیک کنید:

https://imamsadr.ir/product/10635/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.